• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Cor dels amants
  • /
  • Elegia coral de les situacions quotidianes
CRÍTIQUES
8683ce4753099b0653bde6e68e2b6b93 906348
Manuelperezimunoz2 756x756
PER: Manuel Pérez i Muñoz
Per abraçar

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Elegia coral de les situacions quotidianes

Publicat el: 19 de maig de 2025

CRÍTiCA: Cor dels amants

Que el temps és relatiu ja ens ho va explicar Einstein, una idea que torna sense fórmules matemàtiques, només amb les altes dosis d’intimitat i poesia que genera Cor dels amants al Lliure de Gràcia. L’actual director del Festival d’Avinyó, el portuguès Tiago Rodrigues, arrodoneix la bona relació amb els nostres escenaris amb el seu primer muntatge en català, nova versió d’un text escrit el 2007 a través del qual purga un record traumàtic. Una història que parteix del mínim comú narrador –amor, mort– i que es vesteix d’una aparent senzillesa argumental, pluja fina que cala fins deixar-nos xops de nostàlgia pel que algun dia perdrem.

Més acostumats als seus muntatges de mig format que amaguen un punt de grandiloqüència discursiva (com Catarina e a beleza de matar fascistas, també al Lliure, o Dans la mesure de l’Impossible, del passat festival Temporada Alta), Rodrigues torna amb Cor dels amants a la dimensió més recòndita i experimental dels primers treballs que ens va presentar. Com en António e Cleópatra (2016), ara es torna a mostrar una parella que funciona com un enigma que ens resulta familiar, identificable, un trencaclosques fragmentat a través del llenguatge de les situacions quotidianes.

La funció arrenca amb la velocitat de les catàstrofes, assistim a una situació límit, una experiència de mort que serveix després com a mesura per als tempos de la vida. Els amants trepitgen la sorra en la que es desenvolupen les grans tragèdies, dos éssers que, com els cors del teatre clàssic, reciten el seu periple a l’uníson, amb dissonàncies que perfilen cada caràcter. Quatre cançons o actes d’una obra breu la partitura de la qual es va desgranant amb ritmes desiguals: algunes parts vibrants i corals, altres d’introspectives, quasi tedioses, fins a decantar en un final endolcit d’ecologisme.

En aquesta manera de narrar simultània –amb els dos intèrprets que parlen alhora– resideix la gran troballa de l’espectacle. El repte exigeix ritme i coordinació en el fraseig, una filigrana ben brodada per Marta Marco i Joan Carreras. Aquest últim destaca, com és habitual, i el seu rol ofereix més marge per desplegar un arc emocional que va de la desesperació fins a una tendresa subtil. La il·luminació de Rui Monteiro, sobretot en la primera part, aporta profunditat simbòlica a un argument que resulta mínim, amb buits, que omplim de significat per trobar un sentit a l’existència. «Tenim temps», repeteixen els personatges, una tornada optimista a tall de carpe diem, però que també suposa un urgent tempus fugit.

LLEGEIX LA CRÍTICA ORIGINAL A ‘EL PERIÓDICO DE CATALUNYA’

CRÍTIQUES RELACIONADES / Cor dels amants

TÍTOL CRÍTiCA: FINS QUE S’ACABI EL TEMPS, TENIM TEMPS

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El cànon dels amants

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La cançó dels amants

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: LA PARAULA ÉS MÚSICA

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra

Per abraçar

Per estremir

Per meravellar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat