CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Combinació guanyadora
Publicat el: 17 de juliol de 2017
CRÍTiCA: Beware of Pity (La impaciència del cor)
Un dels espectacles
internacionals més esperats d’aquesta edició del Grec ha estat Beaware of Pity.
Hi ha tres poderoses raons que es concreten en tres noms propis: l’escriptor
Stefan Zweig, el director Simon McBurney i la Schaubühne berlinesa. Tot plegat
una combinació previsiblement guanyadora. El prestigi de Stefan Zweig com
escriptor dotat d’una especial clarividència per apuntar al centre dels
problemes de la societat occidental no ha parat de créixer. Beware of Pity
(1939) és la seva única novel·la, si atenem a criteris d’extensió. Escrita en
forma de conte, explica la història d’un soldat de l’imperi austro-hongarès
condecorat per la seva heroica intervenció a la I Guerra Mundial. L’escriptor
narra en primera persona com es va assabentar d’aquesta història de la boca del
seu protagonista. De forma molt resumida: la seva covardia en la vida social és
el què l’empeny a un comportament temerari -heroic a posteriori- en el camp de
batalla. La paradoxa està clarament perfilada, el menyspreu per la pròpia vida
l’aboca a salvar-ne d’altres. El gruix del relat però descriu el seu maldestre
comportament en fer concebre esperances d’amor a una jove hereva afectada d’una
malaltia degenerativa que l’impedeix caminar sense ajut. De fet ens adverteix
de com pot ser de perversa la compassió. Una compassió convertida en pietat en
el sentit més menyspreable del terme. Com a teló de fons hi ha el detallat
retrat de la societat del moment i de la deriva que l’antisemitisme creixent
prendrà. Simon McBurney inicia el seu espectacle amb una transposició quasi
radiofònica de la de novel·la. Tan sols una vitrina amb un maniquí uniformat
ens ubica en el museu on comença el relat. Les veus dels actors, repartits de
forma aparentment aleatòria per l’escena, fan la resta. A poc a poc, van
prenent cos els personatges: el protagonista apareix desdoblat en tres edats,
els altres personatges semblen interpretats indistintament per diferents
actors… no és així. En un exercici de virtuosisme interpretatiu, els
diferents personatges van fent-se a ulls dels espectadors, amb subtils canvis
de vestuari. Molt notori és l’exercici de cosificació de la protagonista que, pentinada
com una nina de porcellana, en algunes escenes fins i tot se li lleva la veu en
una mena d’inquietant playback. Hom veu construir-se la tragèdia, implacable.
Els esdeveniments es precipiten, l’atemptat contra ses majestats imperials que
va encendre el polvorí de la I Guerra Mundial, deslliga també les fatalitats del
relat. Ens queda una sensació contradictòria envers les eventualitats i la
causalitat de la Història i el convenciment d’haver assistit a un gran
espectacle.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Beware of Pity (La impaciència del cor)
TÍTOL CRÍTiCA: ¿Por qué una obra que lo tiene todo no me ha hecho vibrar?
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Ràdioteatre escenificat des del matís i el joc subtil
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: L’infern que assetja el tinent Anton Hofmiller
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: McBurney i Zweig ens posen en guàrdia contra la compassió mal entesa, i ens ofereixen un espectacle enlluernador
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Exceso de narrativa y una puesta en escena fallida
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
4
TÍTOL CRÍTiCA: Una nova lliçó de teatre de Simon McBurney, una història fascinant
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Teatre d’un altre nivell
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
9