CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Però, on són els homes?
Publicat el: 22 de març de 2017
CRÍTiCA: Barbes de balena
Endavant, Barbes de balena és una proposta molt fresca, amb moments d’una comicitat surrealista, per denunciar la situació marginal de la dona en la societat del segle XX. I no s’està de preguntar-se per la igualtat en aquest segle XXI. És una obra que es basteix sobre les àvies i rebesàvies de les actrius. Entre elles, Dolors Aleu, la que va ser la primera dona metgessa que va exercir. La companyia sap aprofitar molt bé com a metàfora els anuncis de l’època, les notícies sobre els escàndols quan les dones aconseguien una nova visibilitat, els detalls íntims de la correspondència amagada que reveleva les angunies de mares… Al costat del text, hi brilla la música i uns moviments coreogràfics molt frescos, per moments, divertidament desestructurats, a mesura que es reciten la dolència de la pacient, per exemple. és una obra de reivindicació de la dona però no d’un feminisme militant.
La sorpresa és que, si més no aquest dimecres, l’aflència de públic és d’un 90% de dones. Aconsegueix arribar el discurs de construcció de la societat entre els homes i les dones, conjuntament, als que en podrien ser més reacis? Evidentment, és fa molt difícil amb tant curta presència masculina. Per què l’audiència (que cal celebrar que omplia la sala) és femenina? Sovint, la lluita de les dones (també en el camp de l’art) té, injusament, un graó més de difícultat, quan prova d’avançar el pensament general. Transformar consciències a la societat és per valents, sigui per parlar de la igualtat de sexes (Jane Eyre: una autobografia), com del dret a la rebel·lió (La rebel·lia possible, Realpolitik) o la denúncia a l’emprenedoria (Fairfly). Barbes de balena juga amb una comicitat que l’apropa al cabaret musical i sap posar imatges doloroses puntuals però que no esborren aquest agraïment a les dones que les han precedit. I també a alguns homes que els hi van donar, puntualment, suport. Però, per un mecanisme difícil d’explicar, no es genera prou empatia entre les actrius (tot entrega, veient-se en un abisme que potser no controlen sempre al 100%,però que ho defensen amb honestedat) i els espectadors (masculins). Cal seguir navegant com aquesta balena trista que té ganes de descansar finalment i que té consciència i memòria a diferència dels esperits de peixera que, en tres segons, no recorden res. La consigna és sortir dels dipòsits de vidre i atrevir-se amb les onades de l’aigua de mar, perquè cura. Final rodó!
CRÍTIQUES RELACIONADES / Barbes de balena
TÍTOL CRÍTiCA: La senyora doctora es treu i ens treu la cotilla
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Treure’s la cotilla per reivindicar la memòria femenina
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Dones que reconstrueixen dones
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Tres segundos de un pez cirujano
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: càntics d’aloja
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Dones (des)encorsetades
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: De quan de la balena es feien cotilles
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
8