• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Al final, les visions
  • /
  • Culpes mortificants, sota escala
CRÍTIQUES
Al Final Les Visions21000x600
Jb Defi
PER: Jordi Bordes
Per abraçar Per estremir

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Culpes mortificants, sota escala

Publicat el: 4 de juliol de 2022

CRÍTiCA: Al final, les visions

Els drames de Llàtzer Garcia tenen alguna cosa de plugim d’estiu, que deixen una frescor en l’ambient xafogós sense acabar d’eliminar la pols del camí. L’autor torna a crear una ficció a partir d’una angúnia de la infància o l’adolescència, com ja havia fet a La font de la Pólvora, o Els nens desagraïts. A Al final, les visions construeix una veritable trama de thriller, d’intriga, que va rescatant fragments d’una història molt amagada i en la que hi domina una angúnia per la culpa mal curada. En un accident, dos amics moren i dos se salven. Els que se salven Àlex (enigmàtic Joan Carreras) i Marc (Xavi Sáez, rancuniós) proven de sobreviure a aquell drama. En el fons, com unes visions que es confonen en la realitat queda la joventut de Sònia i de’n Toni. El Marc vol superar aquest malson que l’arrossega des de fa dues dècades; l’Àlex els vol recordar i reviure. L’aparició de la parella jove, la Sara i l’Adri (Laia Manzanares, Joan Marmaneu) obren sense voler la caixa de Pandora. Desperten un vendaval inesperat. Mai més res tornarà a ser igual però, en canvi, mou ni un centrímetre el mausoleu de sota l’escala. Al soterrani batega (com aquell 20 de novembre de Lars Norén) les pulsions més amagades de l’Àlex que, misteriosament, plora per les nits mirant per una finestra veïna.

L’autor resident de la temporada 2021/22 presenta un treball que funciona com una caixa xinesa, que articula calaixos secrets i amaga culpes, records, desigs i moltes incomprensions. Hi ha un dolor que ressegueix els dos adults i que sembla alleugerir-se amb l’aire fresc del nou veïnat. Llàtzer Garcia deixa un final obert per saber si aconseguiran sortir del mon dels morts. Els miratges són visions mal interpretades. I l’escena (i sobretot l’escriptura i profunditat dels personatges) permet circular-hi lliurement, imaginant relacions tòxiques o alliberadores entre els membres de Bolondo. García Márquez va crear un món irreal per a la seva literatura, Macondo. Llàtzer Garcia idea una banda en la que hi ha la potència del viure intensament i on queda de pòsit alguns ressentiments que, potser, són la causa d’un sentiment de culpa irrefrenable. Dues dècades més tard, l’autor juga a confondre el públic entre la Sònia i el Toni i la Sara i l’Adri. Entre què s’explica com a record i què es viu com a representació del flaixback, un canvi de marxes constant que atrapa l’atenció i permet guanyar en matisos i en ombres per deixar una trama mig desenfocada i que sigui el públic el que acabi completant el desenllaç. A més de les interpretacions de dos veterans de l’escena com Joan Carreras (Història d’un senglar, El policía de las ratas…) i Xavi Sáez (La gavina, Sé de un lugar...), Laia Manzanares (Temps salvatge) té una potència difícil de valorar; dota als seus personatges un magnetisme ambigu. Contrasta amb l’hermetisme de Joan Marmaneu.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Al final, les visions

TÍTOL CRÍTiCA: De què coneixes aquesta casa?

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El teatre no-teatre

PER: Marc Sabater
Marc Sabater

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Habitar el dolor

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El vertigen de la catàstrofe

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La casa de la por… en enjòlit

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra

Per abraçar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El museu dels horrors

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat