CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Un western al soterrani
Publicat el: 30 d'abril de 2016
CRÍTiCA: La peixera
Un western al soterrani. ¿Què devia passar l’any 2000 perquè el dramaturg Toni Cabré (Mataró, Maresme, 1957) no estrenés en un circuit estable l’obra «L’efecte 2000», guanyadora del premi Ciutat d’Alcoi i publicada a la col·lecció El Galliner d’Edicions62, la mateixa obra que ara ha revisat lleugerament —en setze anys la informàtica ha fet un canvi espectacular— i que ha retitulat «La peixera»?
Segurament que els corrents del canvi de segle no devien aconsellar que es posés sobre l’escenari un retrat tan salvatge que mostrés fins on pot arribar la lluita per fer-se amb un lloc de treball. Esclar que, l’any 2000 encara no havia esclatat la crisi de la bombolla immobiliària i financera i el segle que estava a punt d’encetar se les prometia ben felices.
I és ara, doncs, quan l’obra de Toni Cabré esclata com un cop de puny a l’estómac, quan la massa treballadora de classe mitjana —la dels despatxos, la del cafetó i el cigarret, la de la corbata i el vestit d’agent comercial— ha notat la ferida en la pròpia pell, que el discurs dels cinc personatges que protagonitzen «La peixera» ja no sona a ciència-ficció d’un món que no era el nostre sinó com un reflex de la misèria humana a l’hora de perdre el plat calent a taula.
He dit d’entrada que «La peixera» és un western al soterrani perquè tot passa a la planta de sota d’una empresa —el guió en diu mitjana, però jo diria que no li fal cap mal qualificar-la de gran empresa— i que les decisions vénen de dalt —metàfora del poder real— malgrat que és sota terra —metàfora del poder utòpic— on es té el cervell informàtic que ho pot aturar tot només pitjant un botó. (…)
«La peixera» és una d’aquelles obres que pot congregar molts espectadors i que, segurament, reclamarà una pròrroga o una segona temporada. Hi ha també la nova aportació musical de Malacara & Wilson Band, que ja va enregistrar un disc amb alguns temes de la banda sonora d’una obra anterior, «Cloaca», de Maria Goos, que reunia part del repartiment actual de la companyia, i que ara té en procés l’enregistrament dels temes que marquen el tall dels quatre actes de «La peixera», quatre actes que transcorren en quatre espais temporals d’una sola jornada: matí, migdia, tarda i vespre. Si de debò fos un western, com he dit abans, seria exactament des de la sortida a la posta de sol, amb duel inclòs i la mà a la flor de pell de la culata del revòlver. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / La peixera
TÍTOL CRÍTiCA: De piranyes naïfs
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: La peixera dels draps bruts
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Decàleg de l’ambició
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: En la jungla laboral
PER: Imma Fernández

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: pressió abissal
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9