• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Ragazzo
  • /
  • Cadàver exquisit
CRÍTIQUES
imagen
imagen placeholder
PER: Jordi Sora i Domenjó

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Cadàver exquisit

Publicat el: 27 de desembre de 2015

CRÍTiCA: Ragazzo

Comença
el monòleg amb una interessant reflexió que, un cop explicada en
forma de somni, travessa de manera invisible tot el text. No és cap
novetat perquè la filosofia ho havia enunciat abans: la biopolítica
dels cossos. Aquell conjunt d’accions i estratègies de control
disciplinari que en la modernitat deixen d’executar-se des de
l’exterior -en forma de càstig exemplar, per exemple- i s’instal·len
subtilment en les conductes individuals: el relat a boca tancada que
sanciona el propi desig. Els actes de cadascú que s’esdevenen
socials o simplement es reprimeixen sota l’atenta mirada de la
consciència: cap policia millor! Per això el protagonista defuig la
imatge que ha tingut mentre dormia: no vol acabar sent una estàtua
commemorativa.

Ho hem
vist sovint en els noticiaris: joves aguerrits que anteposen la seva
bellesa física a les armes. De fet és una construcció cultural:
l’antiga mitologia grega és plena d’herois que fan de la destresa,
la intel·ligència, l’estratègia i les idees el seu particular
arsenal de guerra. Al davant, el perill i només una oportunitat de
sobreviure. Cal ser ben atrevit o senzillament un boig per
enfrontar-te a les tanquetes, els canons d’aigua, els gasos
lacrimògens, les porres i les pilotes de goma. Per això els
observem amb la mateixa admiració com els rebutgem: ells han trobat
la forma d’alliberar-se d’aquella opressió mental que imposa
prudència davant d’injustícia; que se saben d’una existència massa
fràgil, convenientment relligada per la por.

La
història és coneguda: l’estiu de 2001, Europa assassina un
manifestant de 23 anys. L’interpreta Oriol Pla, recreant els seus
darrers tres dies en vida. Tota la vulnerabilitat i la fortalesa en
un sol cos: bellesa i horror en un monòleg que perfila al detall. No
està sol. L’acompanyen tot de personatges que amb ell també somien
un món sense necessitat d’herois, però radicalment diferent
d’aquest. És d’una estranya saviesa la manera com aquest actor
arrossega el personatge: enamoradís, combatiu, dispers, enèrgic,
somiador, eclèctic… Una sort d’arquetip modern, si més no
representatiu d’un determinat sector de la joventut actual, que se
sap estàtua abans del combat final. Com si només fos possible tot
plegat en el miracle de la sala de teatre o en la realitat
manllevada.

Definitivament
“la nit no és el més fosc del que tenim a sobre”. Perquè és
en l’interior de tots nosaltres on s’hi ha instal·lat.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Ragazzo

TÍTOL CRÍTiCA: ‘Ragazzo’ al Barcelona Districte Cultural

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La carne del símbolo antisistema

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La icona de l’antiglobalització

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: ADMIRABLE RAGAZZO

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De com fer brillar la humanitat a un mite anònim

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Salt mortal de la ficció a la realitat

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ragazzo, recital Oriol Plà

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lali Álvarez retrata la violència sense límits del Sistema amb l’ ajut d’una portentosa interpretació d’Oriol Pla

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’antiglobalització puja a l’escenari

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Teatre de denúncia social

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un dels monòlegs més ben interpretats

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat