CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Épater le bourgeois!
Publicat el: 25 de novembre de 2015
CRÍTiCA: Patetisme il·lustrat
Si no fos que els finals del segle XIX ja cauen molt lluny, un diria que, amb una mica de sort, a l’espectacle ‘Patetisme il·lustrat’, se li podria aplicar aquella dita dels simbolistes francesos que ha fet fortuna fins als nostres dies i que, davant d’un espectacle que trenca totes les convencions possibles, aquest i el seu autor són distingits o maltractats amb la floreta o l’escarni, segons com es miri, pronunciat, esclar, en francès, que queda més fi, i que diu: Épater le bourgeois!
El compositor i artista multifacètic Carles Santos (Vinaròs, Baix Maestrat, 1940) no té cap necessitat d’épater ni le bourgeois ni épater ningú, però el fet és que, malgrat que de burgesos en queden pocs, i si en queden, no se’ls veu gaire, un diria que a la rastellera de crits que l’actriu Mònica López llença davant de l’escenari, només començar, hi podria afegir un bon Épater le bourgeois! amb la mateixa trapelleria que, en nom del compositor, s’autoinsulta amb exclamacions com: “Santos, cabró!” o, per si ningú no ho ha entès encara: “Santos, músic!”.
Amb tot això, els espectadors de l’espectacle ‘Patetisme il·lustrat’ ja s’hauran adonat que la cosa va forta des del primer moment i que, durant una hora, se’n podran veure de verdes i de madures. I dic verdes i madures a consciència i que cadascú, a manera que les ressenyo, posi en el cistell de les verdes les que li semblin millor, i en el cistell de les madures les que cregui convenient.
Carles Santos, aquesta vegada, fa servir la veu, el so, la percussió, el moviment, el gest… i s’autoxilia del piano, el gran absent, mentre ell mateix guanya cos i ànima dins de l’espectacle com un més dels quatre intèrprets de la performance.
I la performance passa, per exemple, per un solo de natges al natural, mirant als espectadors per l’ull del pompis entremig del cortinatge on, lleugerament en la penombra, la percussionista (Núria Andorrà al quadrat) s’abonarà al tam tam fins a deixar el cul ben vermell, que no és altre que el propi i venerable cul d’en Santos reblat entre natges amb un esquellot del gènere de l’escrot que només es pot atribuir, per raons naturals, a les propietats energètiques de l’arròs de Vinaròs. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / Patetisme il·lustrat
TÍTOL CRÍTiCA: Santos és cada cop més Brossa
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Patetisme Il•lustrat: un discurso escénico ejemplar.
PER: Enid Negrete

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una bogeria irreverent, atrevida, genial
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Carles Santos és un geni
PER: Aída Pallarès

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: LES LLICÈNCIES DEL GENI
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Desbordant partitura de maduresa
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: sonoritats culeres
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Spiritu Santos
PER: Joaquim Armengol

VALORACiÓ
10