• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Un obús al cor
  • /
  • De l’autobús a l’hospital amb l’ànima corgelada
CRÍTIQUES
imagen
Andreusotorra
PER: Andreu Sotorra

VALORACIÓ

10

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

De l’autobús a l’hospital amb l’ànima corgelada

Publicat el: 26 de novembre de 2016

CRÍTiCA: Un obús al cor

Als qui han fet un seguiment de Wajdi Mouawad (Dayr al-Qamar, Beirut, Líban, 1968) a través de les versions teatrals de la tetralogia «La sang de les promeses», la veu de l’autor els portarà un ressò del que els espectadors han vist i sentit en les últimes temporades en aquelles altres obres («Litoral», «Cels», «Incendis»), totes de La Perla 29, i falta encara «Boscos», tan diferents del monòleg «Soeurs», amb rastre d’humor, vist al Teatre Lliure de Montjuïc.

«Un obús al cor» és també un monòleg, adaptat de la primera incursió en novel·lística de l’autor, sobretot de la part final de l’obra («Visage retrouvé», Actes Sud, 2002). Aquí hi torna a haver l’infant tocat per la guerra i l’exili (recordem que Wajdi Mouawad deixa el Líban amb la família, viu a França i acaba al Canadà) i les imatges sagnants del terrorisme (l’explosió i incendi d’un autobús). No és gens estrany, doncs, relacionar el protagonista de ficció del monòleg, a qui anomena Wahab, amb el mateix autor, amb la distància que li permet la ficció de caire realista.

Deia Albert Camus a «L’étranger», el 1942, allò que la majoria de francesos llegidors se sap de cor: «Aujourd’hui, maman est morte. Ou peut-être hier, je ne sais pas.» El jove personatge anomenat Wahab, de Wajdi Mouawad, a «Un obús al cor», rep una trucada al mòbil: «Vine de pressa, la mare s’està morint.» No em sé estar de relacionar les obsessions dels dos autors, amb els anys i les vicissituds que els separen, els dos tocats per l’existencialisme, els dos autodestructius, els dos minats per la seva fugida a la recerca de la identitat (un altre de les constants de Mouawad en tota la seva obra).

Però aquí es tracta de remarcar la posada en escena, la interpretació i la bellesa ambiental d’«Un obús al cor», que tenen noms i cognoms. L’actor Ernest Villegas manté els espectadors sense alè durant vuitanta minuts, gràcies a un text que ha traduït l’actor de la casa, Ramon Vila, i que en la veu potent i clara d’Ernest Villegas no trontolla gens. (…)

De l’autobús a l’hospital. Un recorregut curt, però carregat de vivències, de rancor, d’esperança. Un espai de temps breu per rebobinar tot un passat, enmig de la neu, el fred, la pluja… tres elements atmosfèrics que són també els que corgelen l’ànima de Wahab. I tot amb una interpretació que sempre està embolcallada d’un fons audiovisual, en part elaborat per Francesc Isern i Damien Bazin, d’una il·luminació de Quim Blancafort que té tanta ànima com el text, però també de la marca inconfusible d’Oriol Broggi i Ferran Utzet, des de la direcció. Els espectadors del dia a dia, els de debò, s’hi involucren tots dempeus i es desfan en aplaudiments. (…)

CRÍTIQUES RELACIONADES / Un obús al cor

TÍTOL CRÍTiCA: En búsqueda de la intensidad, de la garra

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El relicario de Mouawad

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un excel·lent Villegas de la mà de Mouawad

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tota l’esència de l’obra de Mouawad a mans d’un excel·lent Ernest Villegas

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ernest Villegas es destapa al sorral de la Biblioteca de Catalunya

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat