• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • The Civil Wars
  • /
  • Teatre documental o testimoniatges teatralitzats?
CRÍTIQUES
imagen
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Teatre documental o testimoniatges teatralitzats?

Publicat el: 25 de juliol de 2015

CRÍTiCA: The Civil Wars

Milo Rau amb l’International
Institute of Political Murder va sacsejar els espectadors amb
Hate Radio (un espectacle documental
sobre el genocidi rwandès de 1994) en el Grec 2013. Ara torna a parlar de
guerres civils però ho fa des d’una perspectiva diferent. Milo Rau, partint d’un
fet real, es pregunta què pot portar a un jove belga a enrolar-se en un exèrcit
salafista per lluitar a Síria. La
seva recerca el porta a convocar tres actors i una actriu de procedències
diferents per furgar en les seves vides i convidar-los a exposar-les al públic.
Amb aquest material, Milo Rau construeix un impressionant
collage sobre la condició humana a l’Europa actual: cent trenta
minuts de testimoniatges autobiogràfics amb un curiós format de documental. En
cinc capítols, precedits d’un pròleg, els protagonistes parlen de la seva
trajectòria vital de forma diacrònica; ho fan des d’una escenografia que
recorda una modesta saleta
vintage i que
és el revers d’un descomunal  teatrí
barroc. Un a un, els actors van prenent la paraula mentre un d’ells l’enregistra
i projecta un primer pla, en rigorós blanc i negre, en una pantalla. Assistim així
a la confecció d’un documental on se’ns parla dels grans moviments migratoris
que han canviat la fisonomia urbana d’Europa, de les expectatives de futur dels
habitants d’aquestes
perifèries
urbanes, dels seus problemes d’identitat, del teatre com a trampolí de sortida
i, sobre tot, de l’absència de la figura paterna, un tret que Milo Rau troba
comú en els joves
gihadistes. Ens
parlen uns actors que s’interpreten a ells mateixos, ens recorden que són
actors i, malgrat tot, hem foragitat l’idea que es tracta d’una ficció.  L’espectacle, fonamentat en el discurs -en
francès i flamenc- dels protagonistes, no és gens fàcil. Malgrat que el seu
creador va guiant la lectura amb la titulació dels diferents capítols, el rigor
documental no admet concessions. Poc a poc, van aflorant tot tipus de referents
que retraten una societat esquerdada per l’acceleració d’uns canvis que no pot
o no sap entomar. També és cert que hi ha moments simpàtics, els justos per
generar un corrent d’empatia entre actors i públic. Però el conjunt deixa un
regust amarg que torna i colpeix.

CRÍTIQUES RELACIONADES / The Civil Wars

TÍTOL CRÍTiCA: Falta teatro en una puesta en escena fallida

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

3

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Nosaltres els europeus

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Argument desenfocat, diana política impossible

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Impactant radiografia d’Europa

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Com Milo Rau sap molt bé el veritable teatre polític és aquell que toca la fibra més sensible dels propis fantasmes personals

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat