• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Terra de ningú
  • /
  • Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
CRÍTIQUES
imagen
Núria Sàbat
PER: Núria Sàbat

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

Publicat el: 27 d'octubre de 2013

CRÍTiCA: Terra de ningú

El 2005, Harold Pinter va rebre el premi Nobel
de Literatura. L’havia precedit una llista no gaire extensa de dramaturgs –entre
els quals destaquen Samuel Beckett (1967), Dario Fo (1997), Bernard Shaw (1925)
o Maurice Maeterlinck (1911)– amb qui comparteix la creació d’un estil personal
i renovador del llenguatge i de la representació dramàtica.

L’autor anglès va crear escola i un reguitzell
de seguidors i admiradors que no deixen escapar cap oportunitat de veure’n qualsevol
manifestació, sigui una pel·lícula, una lectura de poemes o un muntatge
teatral. Per als “pinterians”, doncs, arribar-se fins al TNC a veure Terra de ningú és un exercici obligat.
Per als no iniciats, els recomanaria començar per alguna altra obra de les
moltes que s’han representat –i es representaran– als nostres escenaris.

Amb el tema de la memòria com a centre, Pinter
s’enfronta un cop més als seus fantasmes i explora el complex món de les
relacions entre llenguatge, memòria i el que en podríem anomenar realitat.

En una elegant sala presidida per una vitrina
bar on aviat copes i ampolles no tindran repòs, hi ha dos homes: Hirst, el
propietari, i Spooner, el convidat. Semblen no conèixer-se. Enceten una
conversa, o més aviat un monòleg dialogat, aparentment dirigida pel misteriós
Spooner. Tot és amabilitat i bones maneres, fins que una boira etílica comença
a planar sobre l’amfitrió fins a fer-li perdre el capteniment i l’equilibri. Poc
després s’hi incorporen dos nous personatges –una mena d’assistents
interpretats per David Selvas i Ramon Pujol– i, a partir d’aquí, res ja no serà
el que semblava. Diàlegs irònics, pinzellades absurdament divertides, cruels, i
espurnes de tendresa s’enxarxaran dins l’enrevessada i sovint inconnexa trama
argumental on habiten uns éssers atrapats, poc explicables des d’un punt de
vista racional que, per afirmar-se i viure amb fortalesa, només tenen les
paraules.

Un cop més, el llenguatge com a clau del
reconeixement i de l’existència. I és que Pinter és un mestre a l’hora d’ordir
i encetar combats foscos i enganyívols lliurats a cop de mot, amb el llenguatge
com a única –però sovint mortífera– arma. Com també sol ser-ho Joan Sellent a
l’hora de passar-los al català, tot i que en aquest cas em va semblar sentir-hi
algun grinyol estrany en algú que sol oferir-nos traduccions magnífiques.

Literàriament, Terra de ningú –un títol clarivident– és un text complex, farcit de
referents, paral·lelismes i analogies que, per seguir de prop, requereix un bon
coneixement no només de la seva obra sinó de la literatura en general.
Tanmateix, també hi ha una altra opció: deixar-se emportar pel devessall de
veus, sensacions i petits descobriments que Xavier Albertí, des de la direcció,
ens vol fer assaborir; pel bon fer de Josep Maria Pou, i, sobretot, pel
magnetisme que irradia Lluís Homar, constructor d’un personatge senzillament
fascinant.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Terra de ningú

TÍTOL CRÍTiCA: Imprescindible reflexió sobre la transcendència i l’art.

PER: Maite Guisado
Maite Guisado
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Eduard Molner
Eduard Molner
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat