SiNOPSi
La nova creació de la companyia recrea la repetició i el ritme en el moviment d’uns cossos que incessantment desafien la gravetat, com una metàfora de la naturalesa repetitiva de la mateixa existència i la idea de la persistència. Set of Sets és un viatge de cooperació conjunta, de precisió i de rigor que du la nostra atenció cap a la percepció de l’infinit, el temps i la memòria creant un laberint sense fi de cossos en acció.
GN|MC Guy Nader | Maria Campos col·laboren junts des de 2006. El seu treball ha estat presentat a diferents festivals i teatres internacionals i nacionals, a països com a França, Bèlgica, Holanda, Líban, India i Corea del Sud, entre d’altres. GN|MC han estat convidats a crear per a diverses companyies europees com EnKnapGroup a Eslovènia i Tanzmainz a Alemanya.
Guy Nader, artista libanès resident a Barcelona, va estudiar art dramàtic a l’Institut Nacional de Belles Arts de la Universitat Libanesa a Beirut. És guardonat amb la beca danceWEB Europe al 2012 i rep el primer premi al Festival Internacional Masdanza pel seu solo Where The Things Hide. És artista resident a La Caldera, Barcelona. Maria Campos es va formar a SEAD, Àustria i es va llicenciar per l’Escola Superior d’Arts d’Amsterdam (MTD) el 2003. Ha treballat amb Meekers, Protein Dance, Sol Picó i Àngels Margarit / Cia. Mudances, entre d’altres.
Premi a espectacle de dansa dels Premis de la Crítica 2018
Lisard Tranis, finalista a ballarí dels Premis de la Crítica 2018
Guy Nader/ Maria Campos, premi a la categoria de coreografia dels Premis de la Crítica 2018
ARTICLES
«“Set” de crítiques» | Por Clàudia Brufau
Quines paraules utilitzem quan parlem d’un espectacle concret? Com reflectim el que sentim i pensem des del pati de butaques? Set of Sets és un espectacle que posa en òrbita als ballarins per desafiar la gravetat, i de la manera més humil possible m’he proposat posar en conjunt el grapat de paraules que hem fet servir els crítics de Recomana per escriure els nostres textos. He volcat en un generador de núvols de paraules (els famosos word clouds), per veure quines paraules predominen en el cas d’un crític i d’un altre. Quins noms, verbs i adjectius utilitzem? M’he rebelat contra el propi sistema de puntuació númerica dels espectacles del Recomana per posar en òrbita el text de la Montse Otzet, en Jordi Sora i el meu. No sabem quines frases ens sortirien si haguéssim escrit la crítica junts. Però, així potser podem saber quin material (vocabulari) faríem servir?
«Una genealogia incompleta sobre la repetició i la persistència» | Por Clàudia Brufau
La coreografia dissenyada sobre la repetició, les frases acumulatives que exposen sense artificis la duració i la persistència pot ser és una estratègia compositiva radical, que pot resultar ser d’alt risc. En efecte, si ens fixem en l’atenció de l’espectador –nosaltres– la línia vermella que separa l’exasperació de la total fascinació és molt fina en aquest tipus de partitures. Es poden crear efectes oposats a través de les mateixes eines: frases repetides, moviments reciclats, composició per capes o per acumulació. La dansa postmoderna americana va fer bandera de la repetició, però es tracta d’un recurs coreogràfic –i musical, és clar– del que en podríem traçar una llarga i fructífera tradició. Tant amb Time Takes The Time Time Takes com amb Set of Sets, Guy Nader i Maria Campos han editat el material, generat a través de la tècnica de partnering, amb diferents recursos que proporciona la repetició com a eina de composició. Sobre quina temàtica universal i comuna en totes les arts han indagat en aquestes aquestes dues obres? La noció del temps. De fet, com a arts efímeres que poden sublimar-se a una gran abstracció, la música i la dansa disposen d’uns elements que permet abordar-lo d’una manera que provoca uns efectes no tant emocionals, sinó mocionals. Per tal, de posar en context aquest treball abstracte sobre la repetició i l’ambició de transformar en dansa la pròpia noció del temps de Nader i Campos, m’he proposat fer un petit i incomplet llistat d’altres coreògrafes i coreògrafs que han cultivat i dominat aquest recurs. Lucinda Childs, la minimalista imprescindible Filla del postmodernisme, Lucinda Childs (Nova York, 1940) és una coreògrafa que sap com treballar amb el poder de la repetició i la riquesa poètica que atresora un ventall limitat de moviments i motius. Childs, que va formar part del mític grup Judson Church Theater, als anys setanta va passar d’un treball conceptual a un de minimalista, en el qual dominaven els patrons repetits i les mutacions d’aquests. La crítica de dansa Arlene Croce etiqueta aquest tipus de pràctica coreogràfica de “ballet prehistòric.” Obres com Dance (1979) i Available Light (1983) exemplifiquen aquesta pràctica. L’efecte que provoquen a l’espectador no és dramàtic, sinó hipnòtic. Childs va crear Available Light amb la col·laboració del compositor John Adams i l’arquitecte Frank Gehry, que va dissenyar l’escenografia. Dotze ballarins en marxa sobre un escenari nu i una estructura elevada en una atmosfera industrial sota els acords d’Adams a Available Light. A partir d’una seqüència molt simple de passos, Childs la recicla del dret i dels revés a partir de múltiples versions: emmirallant, reduint o ampliant elements. El crític Luke Jennings diu que en aquesta obra “Childs s’esmera amb escreix a ensenyar com fan allò que fan els dotze ballarins.” Inspirada per les estructures modulars de SolLeWitt i Robert Morris i influenciada per les composicions que inviten al trànsit de compositors com Steve Reich, Childs pertany a una generació que es va dedicar a despullar la dansa d’elements decoratius i virtuosisme innecessari. Aquest focus sobre el poder de la simplicitat i la repetició encara reverbera en molts estudis de dansa d'arreu del món. Anne Teresa de Keersmaeker Entre l’ordre i el caos, entre el formalisme i l’expressionisme Sota la música minimalista de Steve Reich, la coreògrafa belga Anne Teresa de Keersmaeker va crear Fase, un duet que es desplega a base de loops de moviments que amb sincronia van acumulant gradualment material addicional. L’actitud i presència de les dues ballarines només ens ofereix lògica i resistència. Fase o Rosas danst Rosas (1983) –que vam poder veure al Mercat aquesta temporada– són peces molt representatives de l’estil i la contradicció fascinant que representa De Keersmaeker; per una banda, mostra un treball tossudament cerebral sobre l’estudi dels patrons. Per l’altra, la gestualitat i els passos que són totalment naturalistes desprenen una emocionalitat complexa. La composició és clau en les seves coreografies: sempre hi ha una tensió entre l’ordre –les estructures geomètriques i la precisió rítmica– i el desordre –el caos de Rain, per exemple, que també vam poder veure al Mercat la temporada 2013-14. Kolbebasar d’Àngels Margarit Minimalisme km 0 Fent referència al lema “transmissió contínua” d’aquesta temporada: Maria Campos va ballar en la reposició de Kolbebasar el 2010, quan Àngels Margarit va celebrar els 25 anys de Mudances. Kolbebasar és una juxtaposició de partitures o plans coreogràfics autònoms que s’organitzen com una “exposició mòbil”. La peça és un trencaclosques dinàmic, en el que set ballarines creen efectes simètrics o calidoscòpics sense interrupció. Com a Fase o Rosas danst Rosas d’Anne Teresa de Keersmaeker, l’obra de Margarit destil·la el màxim d’expressivitat a partir del mínim d’elements: la reiteració de les frases coreogràfiques en relació amb l’espai i la música com un mecanisme de rellotgeria. Jan Martens, El minimalisme "postpostpostpost-aeròbic" El coreògraf belga Jan Martens porta la repetició exhaustiva fins a les seves màximes conseqüències cardiovasculars. The Dog Days Are Over (2014) –la vam poder veure i gaudir al Festival Salmôn del 2016– és una peça que literalment dura tanta estona com podien ser capaços de resistir els set ballarins que la ballen –o la pateixen. Martens dispara sota un patró matemàtic, taquigrafiat a base de saltironets, a set ballarins en una cursa sense meta. L'única compensació en aquesta peça despullada d’escenografia i música, és la intensitat i la persistència. L’esgotament al descobert desvetlla la transformació que es produeix en els cossos i estats mentals dels ballarins, i de retruc, per empatia, dels espectadors. Perdurar, un verb coreografiat The Dog Days Are Over és una coreografia que persegueix la persistència en grup com és el cas de Set of Sets, tot i que, la resta de motius coreogràfics i el vocabulari de moviments no tenen res a veure. Martens s’entossudeix en la precisió portada a terme per un petit exèrcit d’atletes decidits; mentre que Campos i Nader es centren en perdurar a través de la fluïdesa: set cossos que entrellacen amb naturalitat les seves òrbites. Perdurar és un verb que al llarg de la història de la dansa ha quedat plasmat en grans escenes corals, duets o solos. La repetició del gest o del moviment i l’acumulació reflecteixen aquest instint tan humà com és el de perdurar, resistir, seguir. La idea extrema de resistència de The Dog Days Are Over té una connexió clara amb Fase d’Anne Teresa de Keersmaeker, i fins i tot amb l’extenuant Consagració de la primavera (1975) de Pina Bausch o la melodia farcida de capes instrumentals del Bolero de Ravel (1928). Davant d’aquest tipus de coreografies t’has de deixar anar, sucumbir als efectes de la persistència dels ballarins i sense adonar-te’n entres en comunió. Tot això, pot sonar molt a prospecte pamfletari religiós, ara bé, aquest tipus de dansa no es comunica, sinó se sent. És una dansa encarnada, que no idealitza els cossos, i que ens recorda que la nostra carn és mortal i el present, continu. Present continu Totes aquestes coreografies ofereixen una experiència sobre el pas del temps i la indiferència d’aquest fenomen en relació a com ens pot afectar emocionalment. El crític literari Frank Kermonde que va escriure The Sense of an Ending: Studies in the Theory of Fiction sosté que les ficcions temporals s’han inventat per trobar un sentit a les nostres vides, i per tant, necessitem un principi i un final. Tant a TTTTTT com a Set of Sets, Campos i Nader es desprenen d’aquestes ficcions, perquè construeixen sobre el sentit d’un final. A través de la repetició i la persistència, aquestes coreografies, més o menys minimalistes, no ens embarquen en una història èpica, sinó que ens fan entrar en trànsit per una veritat infinita: el propi pas del temps, que es conjuga en present continu.
«Entrevista a Maria Campos» | Por Clàudia Brufau
Del 26 d’abril al 29 d'abril el Mercat de les Flors presenta Set of Sets del tàndem coreogràfic Guy Nader i Maria Campos, companyia resident de la casa de la dansa. Després de l’èxit obtingut amb Time Takes The Time Time Takes que ha girat extensament per tot Europa des de que es va estrenar el 2015, Campos i Nader ha creat una peça que a través de set ballarins s’embarca en la recreació de la repetició i uns cossos que desafien la gravetat. Entrevistem a Maria Campos en aquesta primera entrega de la RecomAcció de seguiment de Set of Sets. Clàudia Brufau: Ara estrenareu Set of Sets, però hi ha alguns aspectes d’aquesta obra que tenen un gran vincle amb TTTTTT, l’espectacle que vau estrenar el 2015. Maria Campos: Sí, i tot plegat, de fet, comença amb Zenith un duet que vam començar a crear amb en Guy a partir de la idea de la noció del temps. A nosaltres ens fascinava el temps i tot va sorgir a partir de la idea del ritme, del moviment i de la imatge del pèndol. Vam poder fer un espectacle amb quinze ballarins que era Perpetuum que girava al voltant d’aquesta idea del temps. Time Takes va ser el primer projecte gran en el que parlàvem del temps com una continuïtat. Així com en l’espectacle de Zenith vam treballar sobre diferents associacions que podem fer amb un temps més lineal, amb Time Takes es tractava de treballar sobre el temps com un present etern. Un projecte cíclic, amb el que no hi ha un principi o un final, i aquest és el vincle amb el treball de Set of Sets, que es tracta en anar més enllà sobre la idea de l’infinit. CB: A TTTTTT preníeu el pèndol com a imatge i metàfora del present infinit. Com traslladeu aquestes idees tan abstractes com la noció del temps i la idea de l’infinit sobre l’escenari? Quina relació establiu entre el vostre llenguatge coreogràfic i aquests conceptes? MC: A nivell de material en basem molt en el partnering (material coreogràfic a partir del contacte amb un altre), que és llenguatge molt característic nostre. Ara bé, a la vegada desenvolupem un treball grupal. Explorem a fons la manera en com encaixar. Per una altra banda hem treballat en la idea de circularitat, com aportar aquest concepte del temps i de l’infinit com es pot reflectir amb la imatge d'orbitar. CB: Set of sets és la vostra segona gran producció com a companyia. En aquesta segona com heu encarat el treball? Què heu après després d’un rodatge tan intens com el que ha estat TTTTTT i amb quins reptes nous us heu enfrontat? MC: Gràcies a TTTTTT hem tingut el suport co-productors com el Mercat i el Sismògraf i un co-productor internacional com és el festival holandès Julidans, que a qui els havia agradat el nostre treball previ. En certa manera, això fa que hi hagi més expectativa. Nosaltres amb Set of Sets volem aprofundir en un llenguatge que fa anys que hi treballem, en el fons es tracta d’un projecte més gran, que no embarquem dins de cap trilogia. Per a nosaltres es tracta de seguir en un recerca tant en moviment com eleccions estètiques. No es limita només a un espectacle, sinó és una manera d’apropar-se a un llenguatges des d’una altra perspectiva. I és clar, també tenim ganes de fer projectes molt diferents a aquest. CB: En aquesta creació heu comptat amb quatre ballarins nous respecte l’anterior. Repetiu evidentment, tu, en Guy i la Roser Tutusaus. I s’han incorporat en Lisard Tranis, Clementine Telesfort, Csaba Varga i en Tom Weksler. Com creus que ho han viscut? MC: En Lisard va començar a treballar amb nosaltres en plena gira de Time Takes i en Tom ha fet algunes substitucions, per tant en el seu cas ja estaven avesats al nostre llenguatge i això facilita molt les coses. És curiós, perquè ens hem trobat que des de fora és un treball que com a ballarí pot ser molt engrescador, ja que et desperta moltes ganes de moure’t. Però quan estàs en ple procés de creació és força dur, hi ha molt de treball de repetició i passa com gairebé en tots els processos de creació, que en realitat són més ardus del que semblen. CB: Com m’has comentat abans, el grup és fonamental en aquesta peça. Com vau compondre’l? És a dir, com vau escollir cada ballarí? MC: Volíem treballar amb un grup i com que és un treball molt físic, sabíem que necessitàvem gent forta. Hi ha molts portées, i tot i que jo no estic a favor que les noies siguin sempre les que estiguin a dalt i els nois els «portors», nosaltres intentem trencar-ho. Llavors intentem trobar un equilibri. En Lisard és un noi molt acrobàtic i molt lleuger, també tenim a la Clementine que és forta i la Roser que per la seva lleugeresa sempre està enlaire. Per tant, d’alguna manera també era important per a nosaltres el que podien aportar cadascun dels intèrprets. Ells també són creadors a més a més, que tenen el seu propi vocabulari. Per a nosaltres era essencial portar les qualitats de cada ballarí, a més a més del llenguatge que proposem com a coreògrafs. CB: Ja porteu vàries produccions encarregant la música a en Miguel Marín i aquesta és la segona que us acompanya sobre l’escenari. Per què heu apostat per la interpretació en directe de la música? MC: Hi ha una cosa en el directe ... una descàrrega d’una energia molt especial. Busquem potència, i no només això, sinó que el que més ens importa és poder oferir un viatge, transmetre persistència del viatge conjunt que fem entre tots. I d’alguna manera el Miguel, que no és ballarí, però que estarà allà amb nosaltres és una presència, que canalitza l’energia que transmet la música. Vam dubtar molt de si havíem d’anar amb ell de gira o no, perquè ja som una bona colla. Però, te n’adones de que és un valor afegit. I no és només a per a nosaltres, sinó perquè la gent s’emociona quan viu la dansa i la música alhora. Evidentment no es tracta d’un concert, però segueix transmetent la màgia de la música en directe. https://youtubeembedcode.com/es/https://misshowtostartablog.com/how-to-configure-your-blog/