CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
L´amor no sap de sexe, ni complerts els 60
Publicat el: 24 de setembre de 2023
CRÍTiCA: Rovira vs Rodríguez
Dues dones passats els 60 anys, divorciades, es coneixen i viuen il·lusionades un gran amor, el que volen que sigui el gran amor de la seva vida. L´una es argentina i l´altre catalana. Juntes decideixen sortir de l´armari, anar a viure a un petit poblet d´Andalusia, Zahara de los atunes, i donar a conèixer el fet als fills i filles, tots ells ja majors d´edat.
Fruit d´un treball conjunt entre el dramaturg argentí Nelson Valente i la dramaturga catalana Cristina Clemente, el projecte ha fructificat en tres obres sobre el mateix tema i amb els mateixos protagonistes, independents i a la vegada complementaries.
A Silvia, la mare argentina els hi ho fa saber a Buenos Aires a la seva filla gran, psicòloga, i al seu marit, dubtós empresari i al seu fill molt més jove i encara buscant el seu camí. S´ha estat representant a la Sala Flyhard fins el dia 19 d´aquest mes.
A La paella del dijous, es la mare catalana qui els hi comunica al seu fill, petit empresari, casat-separat i amb dos fills petits, i a la seva combativa i radical filla, professora d´educació física. Aquest espectacle es podrà tornar a veure al Maldà del 18 d´octubre al 19 de novembre.
Rovira versus Rodríguez, escenifica la trobada d’ambdós famílies a la nova casa de las mares, la complicada relació entre ells i la difícil acceptació del fet de la unió amorosa i sexual de les dues dones.
L´obra tractada en to de comèdia i desmuntant tots els tòpics, haguts i per haver, posa en solfa a argentins-boarenses i els catalans. Les successives situacions de conflicte, quasi a ritme de vodevil, son molt divertides i rius i te’n rius de forma continuada. Tots i totes d´una manera o altre estem reflectits
Les actrius i els actors es llueixen en els seus respectius papers. L´obra manté un ritme constant, ple de situacions hilarants, fins el trencament dramàtic. Al final del dinar, les mares es revelen davant de la incomprensió dels fills i decideixen passar d´ells i viure la seva vida, amb un llarg i apassionat petó. Aquest fet provoca un esbojarrat, impensable i trepidant final en el que als fills els hi surten a flor de pell i de forma incontrolable totes les repressions sexuals amagades al llarg del temps.
Un elenc molt ben conjuntat
Lluisa Castell i Lide Uranga, son les mares-amants. Mayra Homar i Julian Ponce, els fills argentins i Gabriel Beck, el marit. Jordi Andújar i Nuria Cuyàs, els fills catalans.
A Mayra Homar y Lide Uranga, les vam gaudir com les inoblidables mare i filla de Solo llamé para decirte que te amo, que s´ha representat repetidament a la Sala Villarroel.
La Lluisa Castell es una més que reconeguda i premiada actriu amb una llarga i brillant trajectòria al teatre i a la televisió. En Jordi Andujar, actor i director, l´hem vist en diversos muntatges al TNC i d´altres teatres, fa un any va dirigir Swing (estrenat al Teatre Aquitania) . La Núria Cuyàs, actriu i cantant, es una de les Pirates històriques del Maldà, on l´hem pogut veure en molts espectacles.
Autoria a quatre mans i direcció conjunta.
Nelson Valente es un dels grans dramaturgs i directors actuals a Argentina. Fundador i director de la Compañía del Complejo Cultural Banfield Teatro Ensamble, amb la que va representar a Barcelona, Solo llamé para decirte que te amo. Des del 2011, manté un contacte regular amb Catalunya on ha estrenat diversos espectacles (en aquest moments, Gossos, es representa al Teatre Borràs) i també ha dirigit a Argentina obres d´autors catalans.
Cristina Clemente, llicenciada en direcció i dramatúrgia per l´Institut del Teatre de Barcelona també porta una important i premiada trajectòria, com a dramaturga, guionista de cine i televisió (Queremos ir al Tibidabo, Las gafes de mirar caragadores, El cor de la ciutat, La Riera..) i directora (La gran noche de Lurdes G, codirigida i coescrita amb Josep Maria Miró, Zeppelin..)
Text: [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Rovira vs Rodríguez
TÍTOL CRÍTiCA: Argentins i catalans, catalans i argentins
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una maionesa massa clara
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Ens quedem a Zahara!
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8