• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Que rebentin els actors
  • /
  • Que peti tot!
CRÍTIQUES
imagen
Img 20161123 171959
PER: Toni Polo

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Que peti tot!

Publicat el: 10 d'abril de 2018

CRÍTiCA: Que rebentin els actors

Hi ha l’Anna, una noia una mica repel·lent que ho vol saber
tot de la seva família i no en sap gairebé res: si més no, que ha estat marcada
per mals rotllos que tenen a que veure amb la dictadura i amb situacions
realment dramàtiques. (L’autor de l’obra és uruguaià, però la situació política
val per a aquí perfectament.) Hi ha en Tadeu, el nòvio, que és encara més que repel·lent:
és embafador (“t’estimo, t’estimo, t’estimo, t’esti…”). En realitat no hi ha
ningú més. Estan sols en l’espai i el temps. La resta de protagonistes
(familiars d’ella) arriben de fora o d’ultratomba per fer un sopar de Nadal,
tots junts, i que ella aprofiti per preguntar-los tot el que vol saber. I això
ho fa el plasta del xicot perquè ha inventat una màquina del temps. Ridícul… O
genial.

Més aviat, genial. Perquè hi ha molt més que uns quants
viatges als passats (a uns quants passats, a la recerca de cada familiar). Gabriel
Calderón ordeix un text mil·limetrat i el dirigeix amb absoluta precisió, fent
continus salts en el temps, degudament introduïts per un personatge que,
aparentment, és una mena de Pepito Grillo. L’espectador no es perd en cap moment
i viatja en el temps (l’espai és sempre el mateix, el menjador de la casa
familiar), coneixent cada familiar de l’Anna fins a trovar-se amb un quadre d’allò
més surrealista a escena.

L’acció avança a un ritme meteòric, amanit amb un guió
elèctric i uns personatges que aporten dosis d’histrionisme, de cinisme, de ximpleria
o de mala llet. El públic esclata a riure moltes vegades: pel caràcter temperamental
(diguem-ne) de la mare de la protagonista; per les bronques de l’avi; per la ‘taja’
que s’agafa l’àvia; pels tics que la tortura ha deixat en el pare; per la clarividència
esfereïdora de l’oncle… I també, gairebé per les mateixes coses, no para de
pensar. El passat convergeix en aquesta nit de Nadal del present per donar
explicacions a una vida que corre el risc de deixar d’existir. Ciència ficció
pura i dura. Els actors de cada vida que es recupera han de rebentar per poder descobrir
la veritat. La frase del títol la va dir José Mujica, expresident de l’Uruguai:
“Tienen que reventar todos los actores [en referencia als protagonistes de la
política del país] para que las cosas trasciendan en su justa medida”. A l’obra
més que rebentar, retornen; a la realitat, a Espanya sabem bé de què parla Mujica…

CRÍTIQUES RELACIONADES / Que rebentin els actors

TÍTOL CRÍTiCA: Extraordinàriament colpidor

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Incapaz de despegar los ojos del escenario

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Calderón ens proposa amb humor tràgic construir-nos un túnel del temps casolà per recuperar la memòria històrica

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Delirant tragicomèdia que convida a una reflexió categòrica

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia ben fosca a 78 Revolucions Per Minut

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’amnèsia del passat en clau de bogeria col·lectiva

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat