• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Que rebentin els actors
  • /
  • Comèdia ben fosca a 78 Revolucions Per Minut
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Comèdia ben fosca a 78 Revolucions Per Minut

Publicat el: 8 d'abril de 2018

CRÍTiCA: Que rebentin els actors

En volem més de Gabriel Calderón. El seu treball té una intensitat estranya (qui tingui memòria que recordi aquell 4D’òptic, Sala Beckett 2003, de Javier Daulte). Els personatges es veuen obligats a parlar accelerats i, alguns d’ells amb notables dificultats a la seva manera d’interpretar. Però tots aquests impediments fan que la peça guanyi una densitat  magnètica dins d’una caixa de sabates embrutida pel temps (molts cops els personatges es dirigeixen a públic però mai se l’il·lumina, com qui parla al buit). 

La intenció teatral de Calderón arrenca amb el dubte de quan el país haurà superat les cicatrius de la dictadura. S’haurà acabat quan hagin mort tots els actors, els protagonistes (víctimes i botxins)? El personatge de la filla/neta insinua que no, que el dolor, si no s’explica, esdevé explosiu. Afecta molt més enllà de la seva pròpia vida i coneguts. La tesi es distancia molt del que podria ser un dur i compromès documental, clam a la injustícia política i militar (com ara les peces de la Conquesta de Pol Sud: Nàdia i Claudia). Prefereix abordar-ho des de fronteres laterals. Deixant el personatge principal Bruna Cusí (que ja va saber jugar entre la realitat i el futur a #lifespoiler) en una inquieta llum que li fa abusar de l’amor de la seva parella. Altra vegada, reprodueix el disparador de l’amor per protegir i acabar generant més dolor, encara.

Al joc teatral de la màquina del temps se li afegeix una amargor profunda però que aporta una nova llum a la tragèdia. Com a El sistema solar la clau és el com es narra la història (amb un to molt argentí, tipus El loco y la camisa, per exemple, o l’Ets aquí? de Daulte, 2005. O El temps que estiguem junts, de Pablo Messiez). Si al Sistema solar, la trama decau quan s’entén l’origami d’escenes (és un ou de xocolata buit) aquest altre sopar de Nadal porta una forta càrrega de conyac dins del mateix ou.

El recurs de presentar una interpretació volgudament pujada desencadena totes les sortides i fa rebentar amb major violència els conflictes (un estrany dispositiu còmic i amarg alhora). La màquina del temps arrosega la gent del passat amb alguns desperfectes i els fa tant vulnerables com repulsius. L’equip artístic està genial: sense sortir mai del paper s’adrecen a públic i l’espectador pot percebre que tot és una representació i, a la vegada, un retrat cruel d’una realitat obviada. És una reconfortant comunió des de l’abstracte.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Que rebentin els actors

TÍTOL CRÍTiCA: Extraordinàriament colpidor

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Incapaz de despegar los ojos del escenario

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Calderón ens proposa amb humor tràgic construir-nos un túnel del temps casolà per recuperar la memòria històrica

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Que peti tot!

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Delirant tragicomèdia que convida a una reflexió categòrica

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’amnèsia del passat en clau de bogeria col·lectiva

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat