• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’habitació del costat
  • /
  • Una comèdia vibrant
CRÍTIQUES
imagen
Francesc Massip
PER: Francesc Massip

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Una comèdia vibrant

Publicat el: 23 de novembre de 2018

CRÍTiCA: L’habitació del costat

Un eixam septenari d’intèrprets dóna vida i fulgor a una insòlita peça de Sarah Ruhl que dibuixa una burgesia nordamericana de l’últim quart del segle XIX, amb unes senyores encotillades per rígides convencions socials i per la tirania secular de la trona, on tronava una predicació devastadora (catòlica o protestant), sempre disposada a emmanillar l’esperit dels seus fidels, preferentment dones. Tot plegat ha fet que les ànimes de càntir mai no hagin conegut l’orgasme o l’onanisme fins que l’invent d’Edison i el seu ús terapèutic miraculós els ho desvetlla, amb el concurs de la governanta afroamericana que els obre decisivament els ulls. El tractament científic de l’histerisme amb enginys elèctrics posa en qüestió els fonaments de les seves creences i conviccions mentre exhibeix la ignorància fomentada per la Contrareforma front als sabers ben precisos que s’expressaven al Speculum al foderi (s. XIV), un autèntic tractat de sexologia, el primer en llengua romànica (en català, vés per on!), que descriu per la menuda tot el que cal saber sobre el coit i el clímax, el desig i el semen femení, així com la utilitat del “gedomasí” o consolador, estri de pell importat del Pròxim Orient. Són primícies poc conegudes que evidencien una edat mitjana molt més agosarada del que hom s’imagina.

Tornant a la comèdia, Ruhl hi aboca diàlegs vibrants, hilarants, sobreixits d’humor, i Julio Manrique els fa glopejar en boca d’unes interpetacions d’úpa: espaterrants Carlota Olina i Mireia AIxalà (les senyores amb pruïges), esposa i pacient respectivament del metge/inventor, esplèndid Ivan Benet; Alba Florejachs la infermera conca que també experimentarà el còmplice tremolor; Pol López, un artista febril que s’enamora de la dida, exquisida Adeline Flaun…. Repartiment de luxe per a un “Joc del vibrador” (com resa el títol original) molt estimulant i divertit.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’habitació del costat

TÍTOL CRÍTiCA: Els avenços de la ciència

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Power to the passions

PER: Alx Phillips
Alx Phillips
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: ¿Què va ser primer… la bombeta o l’energia elèctrica?

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia revolucionada, un pèl estreta

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat