• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Inflammation du verbe vivre (Des mourants)
  • /
  • Colossal viatge iniciàtic
CRÍTIQUES
imagen
Núria Cañamares
PER: Núria Cañamares

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Colossal viatge iniciàtic

Publicat el: 21 de juliol de 2017

CRÍTiCA: Inflammation du verbe vivre (Des mourants)

L’autor de la tetralogia La Sang de les promeses amb els aclamats
‘Litoral’, ‘Incendis’, ‘Cels’ i ‘Boscos’ i d’‘Un obús al cor’, brindats per La
Perla 29, ha tornat a Barcelona. Però si fins ara l’havíem conegut a través
dels seus textos, el Festival Grec l’ha convidat en
persona perquè ens presenti les dues últimes de les 7 tragèdies de Sòfocles.
Dues peces reescrites per ell mateix, equidistants en la forma, però amb molts
punts en comú en el contingut i que s’engloben en el díptic Des Mourants.

La primera d’elles, ‘Inflammation
du verbe vivre’, és una versió de ‘Filoctetes’. Wajdi Mouawad –perdut i
trasbalsat després de la mort del poeta Robert Davreu, amic i traductor del projecte
per dur a escena totes les tragèdies del dramaturg grec– l’afronta en primera
persona anant a buscar metafòricament Filoctetes, el guerrer ferit i abandonat en
una illa per Ulisses. I, també, d’altres herois de la Grècia clàssica. Una
viatge introspectiu guiat per l’’Odissea’ d’Homer i que l’autor
necessitava fer davant l’ofec d’un món que se li ensorrava, com una llarga
filera de fitxes de dòmino col·locades minuciosament.  

És un espectacle colossal que,
vagant per la Grècia clàssica i actual i a través de la vida (a cavall de la
mort?) de Mouawad, ataca molts fronts alhora en un viatge profundament intens que,
en definitiva, es resumeix en la lluita per retrobar el gust de viure. Un
viatge que també és físic i que recorda tants d’altres viatges iniciàtics de la
història universal com el ‘Conte de Nadal’ de Dickens protagonitzat pel vell Scrooge
o ‘La camisa de l’home feliç’ de Tolstoi.

Mouawad troba en el
llenguatge poètic i cinematogràfic la via per explicar-se. Entra i surt de la
pel·lícula travessant una pantalla filada i portant el teatre cap a un terreny
interactiu que explota amb gran originalitat i atractiu visual. És íntima, emocionant,
intel·lectual, crua, amb un toc còmic i irònic… i, com la resta de les seves
obres, deixa pòsit, un missatge carregat de significat.

Llegeix aquí la crítica de la
segona obra del díptic Des mourants: ‘Les Larmes d’Oedipe’ que parteix de la tragèdia ‘Èdip a Colonos’.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Inflammation du verbe vivre (Des mourants)

TÍTOL CRÍTiCA: La Grècia de Wajdi Mouawad (Inflammation du verbe vivre)

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Densa poesía

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La pel·lícula grega de Mouawad

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Mouawad recorre en taxi l’Hades i es mou entre el cinema i la realitat en aquesta proposta notable i imperfecte

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: En un món abandonat pels déus

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’èpica de Mouawad navega de la mitologia grega a la crisi de sistema del segle XXI

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una inflamació camí de Hades, que cura la poesia

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat