• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Hermafrodites a cavall o La rebel·lió del desig
  • /
  • Un eufòric corrent de solidaritat
CRÍTIQUES
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Un eufòric corrent de solidaritat

Publicat el: 1 d'octubre de 2021

CRÍTiCA: Hermafrodites a cavall o La rebel·lió del desig

Allò que escapa a la taxonomia és llegit sovint com a “monstruós”. D’això tracta aquest emocionant espectacle que va del freak show al documental amb una encomiable sensibilitat i versemblança. En el centre del debat sobre les identitats sexuals hi ha el problema de la taxonomia. El posar etiquetes, l’ànsia classificatòria, va lligada -d’alguna manera- al positivisme filosòfic imperant. Ser dona o home, més enllà de les apetències o afinitats sexuals de cadascú, ve marcat pels òrgans genitals. Però, quan aquest genitals no són clarament masculins o femenins, què es fa? El que surt de la taxonomia és ràpidament volgut posar “en ordre”. El terme “hermafrodita” ve de la deessa Afrodita i del déu Hermes; en canvi, el destí de l’Hermafrodita l’allunya de l’Olímp per condemnar-lo a viure en un món binari en el que sembla no tenir cabuda. Sobre les persones intersexuals plana un gran silenci que la companyia “Que no salga de aquí” ha decidit trencar. Ho fan amb una intensa feina de documentació i testimoniatges que la dramatúrgia i direcció de Raquel Loscos i Víctor Ramírez ha estructurat a partir de les projeccions. Malgrat tractar-se d’un monòleg defensat amb absoluta autoritat escènica per l’actriu Laura Vila Kremer, la progressió dramàtica s’inicia a partir de diferents veus que apareixen a escena fent escarni de tot el que no és “normatiu”, amb peces extretes de rancis programes televisius. Estem davant la parada del monstre de fira. Sols que el “monstre” té un aspecte humà tan aclaparador que acaba per qüestionar tant la idea de masculinitat com la de feminitat. Després vindran les veus dels silenciats, el testimoni de les moltes tortures a les que es veuen sotmesos i la més gran d’aquestes: la soledat. El saber-se diferent sense l’oportunitat de reconèixer els iguals. Tan se val l’estadística quan les boques estan segellades amb vergonya i dolor. Laura Vila Kremer ens acompanyarà al fons d’un tabú per fer miques el lacre que el tanca. Un viatge tortuós i il·lustratiu cap a un destí necessàriament millor; amb un final que desperta un eufòric corrent de solidaritat.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Hermafrodites a cavall o La rebel·lió del desig

TÍTOL CRÍTiCA: El desig reprimit amagat sota les calces

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Insòlita i encomanadissa rebel·lió del desig

PER: Judit Martínez Gili
Fotojudit 507x506
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un galop empoderador

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’espectacle que no sabíem que necessitàvem

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Interessant i empoderador

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La dignitat educativa de Laura Vila Kremer

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat