• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Hedda Gabler. Àlex Rigola
  • /
  • Post-partit
CRÍTIQUES
Hedda
Pep Vilacritic69 200x200
PER: Pep Vila

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Post-partit

Publicat el: 6 de gener de 2023

CRÍTiCA: Hedda Gabler. Àlex Rigola

Veient aquest nou (i reeixit) experiment d’Àlex Rigola, acostumat a donar.li una volta més als clàssics, una volta sempre transgressora, l’espectador tindrà dues sensacions (almenys, això és el que em va passar a mí): la primera, experimental. La segona, el sentiment d’estar assistint a una mena de debat posterior a la representació de l’obra.

En primer lloc, l’experiment. No és nou en Rigola i, ans al contrari, continua sent atractiu. Espai petit com ha fet en altres ocasions, un grupet d’espectadors dins d’una caixa no gaire gran, i per trencar el gel, les instruccions del mateix director: ara més que mai, fora mòbils (tot i així segueixen sonant, ni que sigui la vibració, amb la qual cosa a qui li hagi sonat se li pot caure la cara de vergonya), perquè el silenci és gairebé absolut i només és interromput pel verb. La tos, la carraspera o el moviment poden intoxicar la funció, i per tant es demana més que mai la complicitat del respectable. A canvi, cinc esplèndids actors són gairebé a tocar l’espectador amb una sinergia sempre d’agraïr tan abans, com durant i després de l’obra.

En aquest espai tan intimista, i no sempre del tot còmode, no veurem la inicial Hedda Gabler, de la qual segurament hom ja ha vist en alguna ocasió, sinó una reflexió posterior. Quan sembla que tot ja ha passat, els personatges es reuneixen i, com si fòs en una post-funció o post-partit, o gairebé en una tertúlia de cafè entre amics, reflexionen sobre el que ha passat només una estona abans. Una conversa sobre l’existència humana, la felicitat o infelicitat, la fidelitat, l’avorriment, l’amor, la mort, la destrucció, la feina i les contradiccions femenines de Nausica.

Imagineu.vos, doncs, a vosaltres prenent copes després de l’obra, potser al mateix bar del Lliure, parlant sobre això. Doncs més o menys el mateix. L’aspecte diferencial és que cinc grans actors ens ajuden a entrar en la ment de tots aquests personatges. I entenem, si estem ben atents, les seves reflexions o canvis.

En aquest sentit, un aspecte encara més positiu, del tot recomanable i que vé derivat dels anteriors: aquí no veurem grans accions, ni moviment de cossos; veurem mirades, ulls, boques, riures i plors. I és sumament interessant aturar.se en ells, tenint en compte a més que els actors ho fan tot pausadament, i fixar.se en les expressions de cadascun d’ells, fins i tot dels que no estàn parlant en aquells moments, Veure els ulls de Nausica Bonnin, primer somrients, després vidriososos, experimentant cóm es va transformant la seva expressió quan toca determinats temes; o la de Pol López, o la resta, és un regal pels habitants improvisats d’aquella caixa.

En definitiva, aquesta nova Hedda Gabler és teatre en estat pur, experimental, minimalista si voleu i, per descomptat, un nou encert d’Alex Rigola i companyía.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Hedda Gabler. Àlex Rigola

TÍTOL CRÍTiCA: Una ‘Hedda Gabler’ amb marxamo Rigola

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ibsen al cubo

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bona fusta

PER: Rosa Díaz
Rosa Diaz Fotorecomana 457x457
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La infelicitat permanent que s’escola per la fusta

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tot pot ser quàntic, com el gat de Schrödinger?

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: A cal fuster hi ha novetat…

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat