• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El gran mercado del mundo
  • /
  • Gira il mondo gira…
CRÍTIQUES
imagen
Img 20161123 171959
PER: Toni Polo

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Gira il mondo gira…

Publicat el: 19 de maig de 2019

CRÍTiCA: El gran mercado del mundo

L’aposta de Xavier Albertí com a director de l’obra
i del TNC amb la Compañía Nacional de Tetreo Clásico és guanyadora. Deia
Albertí que els actes sacramentals, a lèpoca, eren com ara un concert dels
Stones ara. I la versió trepidant, poètica (és Calderón fins a l’última coma –les
cançons ja són una altra cosa…) i divertida de El gran teatro del mundo,
efectivament, es viu com un concert, com un cabaret, com una festa. L’obra
carrega amb tota la simbologia que li va donar Calderón de la Barca i ens la
plasma als morros ben actual, ben irreverent, ben canyera.

La història és la lluita de dos bessons (qui és
el primogènit?) per aconseguir l’herència del pare i la mà de la Gràcia. En les
seves aventures pel mercat del món per demostrar al pare qui és mereixedor de
la dot, un (el Bon Geni), de la mà de la Innocència i l’altre (el Mal Geni), de
la de la Malícia, posaran en pràctica els seus conceptes de la vida, que són
totalment oposats. I cadascú a la seva manera afrontaran tota una munió de
personatges aclaparadors, mentiders, embriagadors… tots pecadors: la Lascívia
(una genial drag queen desfasadíssima),
la incorruptible Gula, la sensual i despietada Culpa, la Sobèrbia o la Fe. Per
acabar amb un quadre espectacular, tot un poema visual, una mena d’últim sopar
mentre la Fe, carregant amb una creu pesadíssima (de llums de neons…!), caurà
als peus de la lascívia. Tot una profanació…

El contrast entre el vers original i les moltes
llicències (música, vestuari, escenografia…) és brutal però encaixen a la
perfecció. Igual que encaixa que l’Oriol Genís, amb el senzill gest de treure’s
al coll un mocador vermell deixi de ser la Gula i esdevingui un gitano de fira
al ritme de la rumba, o que una carrussel (també de fira) esdevingui el món que
gira i gira, al ritme, ara, esclar, de Jimmy Fontana (Gira il mondo gira, nello
spazio senza fine…). Tot en una hora i 20 minuts que passan volant i es
tanquen d’un cop. Zas! (Se’ns queda la melodia: iiiiil mooondo, non si è
fermato mai un momeeeento….)

CRÍTIQUES RELACIONADES / El gran mercado del mundo

TÍTOL CRÍTiCA: Calderón i Albertí

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La poca inercia de las plumas

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Gira el món, gira per l’espai que els meus ulls miren…

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: «Gira il mondo gira…!»

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Del tenebrisme religiós al cinisme contemporani

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No hi ha dubte: Albertí sap com transformar tot un acte sacramental en una esplèndida festa teatral. Amén.

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Al·legories en la boira

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat