CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
Publicat el: 30 de setembre de 2013
CRÍTiCA: Barcelona
WELCOME “GOODBYE BARCELONA”
Un espectacle musical emocionant, emotiu, vibrant, que il.lustra un episodi important i encara no suficientment conegut ni valorat de la nostra historia més recent. Molt recomenable.
Exit a Londres
La tardor del 2011, s´estrenava al Teatre Arcola del West End londinenc aquest musical. Un espectacle que ret just homenatge a aquells joves idealistes que van deixar els seus països i van viatjar fins la llunyana Espanya per afiliar-se a les Brigades Internacionals i lluitar contra el feixisme. La nit de l´estrena a Londres va reunir desenes de fills de brigadistes i algun supervivent. L´historiador hispanista Paul Preston li va donar el seu vist hi plau “Es permet alguna llicència però no hi ha cap error important”. Es va representar amb gran èxit durant cinc setmanes tot celebrant el 75 aniversari de la Guerra Civil Espanyola.
De Londres a Barcelona
Gràcies a la decidida gestió d´aquesta notable amant del teatre, actriu-directora-productora, que es Empar Lòpez (creadora del premi Mostra Teatre Barcelona i motor i ànima del Teatre Raval), podem veure aquest espectacle a Barcelona i en català.
Portar el projecte a bon port no ha estat fàcil, són nou actors-actrius-cantants en escena i tres músics. Un projecte que ha pogut fer-se realitat gràcies a moltes petites ajudes de entitats publiques i privades i de particulars mitjançant Crowfunding Verkami.
Diverses històries dins la Història-La Trama
El protagonista és un jove anglès, d´origen jueu, Sam, de 18 anys, apassionat i noble, que cridat pel seu idealisme decideix viatjar a Espanya i unir-se a les Brigades Internacionals. A Barcelona farà amistat amb altres dos brigadistes majors que ell, l´ atlètic George i l´ escèptic i ja madur Jack, que l´ acolliran com si es tractès d´un germà petit. A Barcelona també coneixerà l´amor, de la mà i el cos de la Pilar, una noia catalana de la seva edat, que ha perdut els pares i lluita per sobreviure cuidant de la seva germana petita.
A Barcelona i al front, sota les bombes, Sam, anirà perdent l´ ingenuïtat i topant-se en la brutícia i les ambigüitats de la guerra (totes les guerres són brutes i innobles), mentre lluita als fronts de Jarama, Brunete i Belchite.
De forma paral.lela vivim la història de la mare, Rebecca que viatja a Espanya, com a infermera dins de la Creu Roja amb el fi de trobar el seu fill i la d´un madur anarquista ferit, amb qui coincideix a l´ hospital i de qui acabarà enamorant-se.
El text i la música
El text és de la reconeguda escriptora, poetessa i dramaturga Judith Johnson, inspirant-se en personatges reals. El compositor Karl S.Lewkowicz crea una banda sonora potent, que mescla diversos ritmes i introdueix cançons i temes de l´època, palmes i ritmes latins, i que va creixent alhora que la historia, fins un apoteosi final certament emocionant i emotiva.
El muntatge
Un espectacle emotiu, emocionant, vibrant, necessari, que il.lustra i ret homenatge a les persones que varen protagonitzar un important episodi de la nostra, trista, dramàtica, confusa i fosca Guerra Civil.
Dos hores de bon teatre, que passen a bon ritme, amb històries humanes que ens són properes i un interessant, imprescindible i esclaridor fresc històric del que varen ser aquells anys i aquella guerra.
La posta en escena, dirigida per Fran Arráez, està força aconseguida conscient de l´ espai limitat, jugant amb aplics -caixes de fusta com únic element per transformar l´espai i donant plé protagonisme al treball dels actors. Un treball coral entusiasta i que es mostra en tot moment a un alt nivell. Pau Quero (impecable com el jove ingenu i idealista Sam), Carol Rovira (tendre, fràgil i a l´hora forta, supervivent, com a Pilar), Pep Papell (amb una notable composició de l´escèptic Jack), Joan Vàzquez (ben posat en el paper del noble i fornid George), Manuela Nieto (presencia i força interpretant l´ icona republicà de la Passionaria) i la solvència dels veterans Carme Mateu (en el paper de Rebecca, la mare) i Antonio del Valle (com l´anarquista Esteve, que malgrat l´edat i ofuscat pels seus ideals també mostra la seva ingenuitat). Gara Roda i David Mauricio, el cor, ben ajustats, desdoblant-se en diversos personatges.
L´acurada traducció del magnífic text de Judith Johnson i les lletres de les cançons del compositor Karl S. Lewkowicz, ha estat obra d´Eva Rosell (traductora literaria i audiovisual) i les cançons del lletrista manresà David Pintó, amb dramatúrgia de Carlos Be. La direcció musical és de Dani Campos.
Els músics que toquen en directe són, el mateix Dani Campos al piano i Quico Pugés al violoncel i Miquel Biarnés a la batería.
Les Brigades internacionals
Entre 1936 i 1938, van arribar a Espanya 59.380 voluntaris procedents de 54 països, per defensar la llibertat durant la Guerra Civil Espanyola i lluitar contra el feixisme. 9.934 d´aquests voluntaris mai van tornar a casa.
Evidentment no tots eren joves nobles i idealistes, també hi havien persones aleccionades per l´internacional comunista i altres partits de caire extremista. Però ben cert que la major part dels brigadistes eren persones, joves i no tan joves, a les que els movien nobles ideals.
Desprès d´aquella dramàtica experiència a tots ells i a totes elles els hi va tocar viure una altre de proporcions més gegantesques, la Segona Guerra Mundial.
L´escriptor Ernst Hemingway, va ser un d´aquells joves brigadistes, com ho varen ser també, un altre gran escriptor George Orwell, el pintor mexicà David Siqueiros i l´excanciller alemany Willy Brandt. De la seva experiència, Hemingway va escriure el llibre “¿Por quién doblan las campanas?”, ùbicat el 1940, que va ser portat al cinema el 1943, de forma brillant, però a l´estil Hollywood, protagonitzat per Gary Cooper (expert en explosius, que lluita dins la Brigada Lincoln) i Ingrid Bergman, com a la seva amant. Ambdós improbables brigadistes.
Molt més aclarador i realista resulta l´excel.lent film de l´anglès Ken Loach, “Tierra y libertad”, filmat a Espanya el 1995, amb actors anglesos, espanyols i catalans.
Mes sobre l´equip tècnic i artístic
Fran Arráez (direcció escènica), conjuntament amb Carlos Bé (dramatúrgia), varen fundar la companyia The Zombie Company el 2004 a Barcelona. Ha treballat com ajudant de dirección amb Josep Maria Pou, Tamzin Townsend y John O´Courneen de Yllana, entre d´altres. Actualment dirigeix i produeix la serie, “Llueven vacas”, protagonitzada per Maribel Verdú i Laia Marull.
Dani Campos és un reconegut i premiat pianista que ha realitzat nombrosos concerts acompanyant a coneguts cantants. Va estar als teclats de musicals com “La Bella i la Bèstia” i “Mortadelo y Filemón”, entre d´altres i ha col.laborat en nombrosos programes televisius.
Pau Quero. Procedeix de l´Institut del Teatre. Actor i cantant, membre del grup Els Fantastics. Recentment l´hem pogut veure a muntatges com “Geronimo Stilton” i “Més enllà dels estels” i com a concursant a “Destino Eurovisión 2011”.
Carol Rovira, procedeix de l´Escola Musical Youkali, amb els qui ha participat dins la companyia a l´espectacle “Quartet de Heiner Müller”.
Pep Papell. Es va iniciar a finals dels 90, procedent del Col.legi de Teatre i el Laboratori de Teatre i no ha deixat de formar-se en continuat cursos arreu (Madrid y Barcelona). Ha treballat en diversos muntatges de teatre i a sèries de televisió. Habitual a la sèrie televisiva “La Riera”.
Manuela Nieto. Llicenciada a l´Institut del Teatre. Actriu, ballarina (alumna de la coreògrafa Isa Moren des de petita-Ballet Condal) i cantant, amb una llarga trajectòria al món de la dansa, del teatre (“Grease”, “Rent”, “Mamma mía”, “El Mikado”, “Full Monty”, “El somni de Mozart”, “Drácula el musical”..), la televisió i el cinema
Antonio del Valle. Actor i cantant amb llarga trajectòria com a cantant, al teatre (“Mar i Cel” amb Dagoll Dagom, “Companyia Tricicle 2”, “La Generala”), la televisió (“La Trinca”, “La Memòria dels Cargols”, “Sagrada Família”) i al cinema.
Carme Mateu. Actriu i cantant. Procedeix de l´Institut del Teatre-Centre Dramàtic del Vallès i se la va poder veure en diversos espectacles com “Cole Porterland”.
Joan Vázquez. Actor, cantant, director i dramaturg que va debutar com a professional el 1999. L´hem pogut veure a “Rent”, “Gaudí”, “El llibre de la selva”, “Mamma mia”, “Hair”, entre altres. Professor a l´edició d´”Operación Triunfo 2011”. Col.laborador habitual de la companyia El Musical més Petit.
La nit de l´estrena hi era el compositor de la música Karl S. Lewkowicz i moltes cares conegudes com Roger Pera que està preparant Germans de Sang (que s´estrenarà a continuación al Teatre del Raval), Mingo Ràfols, els escriptors Matthew Tree i Marius Serra, l´historiador Josep Maria Solé i Sabaté..El públic posat de peu va aplaudir llargament als actors-músics i productors de l´espectacle.
El Teatre del Raval és una sala històrica, que ja hi era el segle XIX i que va ser reformada abans de la guerra i recuperada pel teatre professional des de fa just 18 anys. És a dir que aquesta any asoleix la majoria d´edat.
A Passionate New Musical. Informació del musical estrenat a Londres.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Barcelona
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Aposta ambiciosa i guanyadora
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Amb les sorpreses sota el sari
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Barcelona no és Bollywood
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Sergi Dòria

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
8