• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Alhayat o la suma dels dies
  • /
  • Les presons (no tan) virtuals
CRÍTIQUES
Alhayat O La Suma Dels Dies Cia La Viciosa Malda
Josep Maria Viaplana
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Les presons (no tan) virtuals

Publicat el: 1 de febrer de 2022

CRÍTiCA: Alhayat o la suma dels dies

Un dels primers encerts d’aquest espectacle és haver explicat un tema tan complex i dramàtic d’una forma gradual i molt viscuda: una noia amb ganes d’ajudar als refugiats de la Guerra de Síria, situat a Grècia, arriba per passar-hi uns mesos com a voluntària.

Així, ella i nosaltres seguim el mateix procés de veure com és la realitat, més enllà de les nostres percepcions, bàsicament tot el que ens arriba a través dels mitjans de comunicació. La curta distància fa veure matisos en les parts positives i negatives, molt més reals i entenedores que la obligada síntesi que han de fer les cròniques periodístiques.

Amb només tres actors ens assabentem de com és el dia a dia, les limitacions que té viure en una mena de presó, que no ho és però s’hi assembla molt, i baixem als detalls de com ho viuen els que hi són dins. En això, la interpretació de les dues actrius i l’actor, ajuden i molt. Són tan naturals, i que arriben a tota mena de públics!!

Aquesta és una de les virtuts d’aquest “Alhayat”, la seva sòlida construcció teatral (guió, direcció i interpretació, tots de primera), malgrat que una obra realitzada per persones (tota la companyia) que han tingut directament les experiències que s’hi narren, poden caure fàcilment en un pamflet. I no res més lluny de la realitat. 

Com he dit, tots estan esplèndids, però cal destacar que el treball de Moha Amazian és de molts quirats, passant d’un idioma a l’altre amb total normalitat. També és força real l’esforç (i les dificultats, i les errades) de persones que s’han de comunicar en una llengua comuna, l’anglès, que no parlen del tot bé cap d’elles. Això, a més, significa un reforç del paper del llenguatge no verbal, com ara els gestos, les cares i les inflexions de la veu. 

I per postres, la senzillesa (que no precarietat) de la posta en escena, que a més ajuda a portar aquest espectacle tan necessari a tota mena d’espais. Destaco el representar una biblioteca amb columnes de llibres apilats, i com la destrucció i incendi d’aquesta ens resulta especialment dolorosa quan aquestes columnes s’enderroquen. Així de senzill, així de directe, així de teatral, així de real.

Les meves felicitacions més sentides a un treball honest que no viu de la militància o la llagrimeta, sinó de fer i explicar les coses bé.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Alhayat o la suma dels dies

TÍTOL CRÍTiCA: Alhayat o una altra història de refugiats

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La biblioteca de los olvidados

PER: Imma Fernández
Imma Fernández
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Honestedat i estima, en una abraçada

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Debut brillant i compromès

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’altra cara de la crisi dels refugiats

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat