• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • La reina de la bellesa de Leenane
  • /
  • Un paisatge sec malgrat la pluja
CRÍTIQUES #NOVAVEU

La reina de la bellesa de Leenane

per Raul Coluche
imagen
imagen placeholder
PER: Raul Coluche
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Un paisatge sec malgrat la pluja

Publicat el: 19 de febrer de 2020

CRÍTiCA: La reina de la bellesa de Leenane

La reina de la bellesa de Leenane
Teatre Biblioteca de Catalunya, 13 de març de 2019

Per segona vegada a Barcelona es realitza el muntatge d’aquest text, obra de Martin McDonagh, de qui es va poder veure fa poc a la Villarroel La calavera de Connemara, amb Iván Morales a la direcció. Aquest cop, però, és Julio Manrique qui porta la batuta amb un estil ben diferent.

La reina de la bellesa de Leenane parla fonamentalment de la relació de dues dones, mare i filla, condemnades a conviure malgrat l’odi, els retrets i les manipulacions. Un exercici extrem de toxicitat familiar on la confiança ha donat tant de si que sorgeixen els dimonis. Maureen és la filla i cuidadora, vertadera protagonista de la peça, una dona de qui es descobreixen tantes capes que es fa difícil copsar d’una lectura la seva complexitat. Generosa Marta Marco posant veu i cos a aquest univers.

El muntatge que ha fet Manrique destaca pel seu intent de naturalitzar un text extrem, exagerat, ple d’ironia, sarcasme i personatges que semblen sortits d’una sèrie de dibuixos per a adults. És curiós com això es mira de portar a la realitat i sembla que sovint funciona, que tots ens hi podem identificar malgrat l’exageració evident. Serà que no és tan descabellat el que escriu McDonagh. Aquesta diferència en el codi potser és la principal separació entre la direcció d’Iván Morales i Julio Manrique.

Al Teatre Biblioteca de Catalunya la gespa del paisatge d’Irlanda que tant de poder té en l’obra de l’autor es transforma en sorra, un espai sec i empobrit, incapaç de donar vida, esperança, encara que plogui contínuament. L’escenografia no deixa lloc a la imaginació, i l’espai sonor combinat amb el moviment del repartiment i la il·luminació treballen en perfecta coordinació per agilitzar el muntatge, respirar el text i, en certa manera, apropar-se a un codi gairebé cinematogràfic.

Una vertadera llàstima els preus de les entrades en aquest teatre, com en molts d’altres, que segurament farà tirar enrere a tants joves que gaudirien de valent amb l’humor i el llenguatge de McDonagh.

Raul Coluche
@RaulColuche

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / La reina de la bellesa de Leenane

TÍTOL CRÍTiCA: Bogeria engabiada

PER: Joana Cortils
Joana Cortils
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat