• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Mary
  • /
  • Les dones i les arrels familiars
CRÍTIQUES
Ferran Baile
PER: Ferran Baile
Per abraçar Per transformar

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Les dones i les arrels familiars

Publicat el: 17 de maig de 2025

CRÍTiCA: Mary

Aquells onze dies que l´autora va conviure per darrera vegada amb la seva avia materna a l´hospital, abans del seu traspàs, van ser l´origen, encara imprecís, de l´obra Mary. L´avia María, la Mary, va estar molt present al llarg de la vida de la Lara, des de la infància fins ara que ella es adulta. En plena adolescència, la Lara li va dir a seva avia que mai, mai ella tindria un-a fill-a. Ves per on, ara està embarassada. Des de l´avui, Lara Díez Quintanilla, repassa tota la seva saga familiar i ho fa des del protagonisme de les dones, totes de nom María, menys l´avia principal protagonista, geni i figura, que va transformar el María del Rosario, en Rosario a seques.

Des d´un de les dues parets que confinen l´escenari, l´actriu emergent des de dins d´un gran aplic en forma d´un esglaonat pastis de noces i-o de una gran falda de color fúcsia, en forma de ventall a l´inrevés. Sols sobresurt l´actriu de cintura amunt. El pastis-falda es ple de petits caixons, d´on aniran apareixen objectes ben diversos, cadascú en representació d´un dels membres de la família.

Des de la visió de la neta, personificant-se en l´avia (nascuda el 1928 i superats els 90 anys), i la seva estreta relació van sorgint tota la resta de la família, mare, germanes, ties, cosines. Els homes, avis, pare, tiets, cosins.. tots de bon comportar, alguns de curta vida, queden en un segon terme.

Els records sorgeixen, les anècdotes van apareixen, la narració va endavant i enrere. El pastis-falda omple tots els esglaons d´objectes-persones-vides-dites-expressions-anècdotes. L´actriu ho narra, ho viu, amb un genuí accent lleidatà amb expressions  castellà-aragoneses, que es la llengua que parlava l´avia.

Es una “matrioxca”, figura que apareix entre els objectes, de la família-arrels que ha anat configurant el nucli familiar i la personalitat de la protagonista i que seguirà en la seva filla que encara embrió de tres mesos es a l´escenari amb ella.

Interessant text, potser massa llarg, una hora quaranta cinc, potser un pel reiteratiu, però emotiu i ric literàriament, que Lara Díez Quintanilla interpreta de forma convincent i empàtica dit des del cor i l´emoció a flor de pell.

L´equip tècnic  

Mary es una producció de Flyhard Produccions S.L, la sala on es va estrenar. Està co-dirigida per la pròpia actriu protagonista amb l´ajut de Francesca Vadell Cubells i Ramón Bovehí Rosich. Escenografia i vestuari estan signats per Lluna Albert i el disseny de só per Laia Vallès.

Ella, l´actriu i dramaturga

A la Lara Díez Quintanilla (Lleida, 1985), se la coneix especialment per les seves imitacions (Inés Arrimadas, Isabel Díaz Ayuso, Anna Gabriel…), a Polonia, on es va incorporar el   . Però, ´darrera la popular actriu còmica-imitadora, hi ha una notable actriu polivalent i una notable, premiada i sòlida dramaturga (Herència abandonada-Premi Serra d´Or 2018, representada al Tantarantana i posteriorment a la Sala Beckett-2020; La nostra parcel.la-Sala Beckett 2017 i Teatre Lliure-2020), Eufòria-Sala Beckett 2021 i El Sensespai-Sala Flyard 2022). Amb les seves obres ha tocat temes tan diferents com el feminisme, el suïcidi, els conflictes familiars davant una herència o les reaccions en front una situació distòpica.

Com a actriu ha treballat en forces muntatges, demostrant també la seva versatilitat (comèdia-drama) i es fundadora de les companyies La Volcànica i Retret Teatre, amb les que ha estrenat algunes de les seves obres.  Per saber-ne més, www.laradiez.com

 

Text: [email protected]

 

 

El teu estil evoca moltes emocions

CRÍTIQUES RELACIONADES / Mary

TÍTOL CRÍTiCA: Aquelles dones fonamentals

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El lèxic familiar de Lara Díez Quintanilla

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per abraçar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bloody Mary

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per abraçar

VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat