• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • Akelarre
  • /
  • Segur que ets feminista?
CRÍTIQUES #NOVAVEU

Akelarre

per Laura Ulldemolins i Jornet
Akelarre
Lelele
PER: Laura Ulldemolins i Jornet
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Segur que ets feminista?

Publicat el: 19 de febrer de 2020

CRÍTiCA: Akelarre

AkelarreLlevant Teatre, 17 de gener de 2020

Laura Pau a l’espectacle Akelarre © Toni Márquez (Surt de Casa)

“Decidir ser feminista comporta viure en un món
de contradiccions, haver de formar-se molt i anar sempre amb peus de plom. I si
decidim ser masclistes? Serà tot molt més fàcil, no caldrà canviar res i viurem
còmodament en la posició de poder”.

Amb aquesta idea sota el braç, The Feliuettes decideixen emprendre un viatge amb tocs d’humor i cruel realitat. Maria Cirici, Laura Pau i Núria Cuyàs* són les protagonistes d’Akelarre, tres personatges que encaixen a la perfecció malgrat ser físicament diferents. Les tres veus enfilen gags, peces musicals i monòlegs en un espectacle rodó.

Al llarg de l’obra, es tracten temes molt diferents, cosa que permet fer un tastet de les diferents fites del feminisme: masturbació, pornografia, relats de ficció, bretxa salarial, violència masclista o menstruació, entre d’altres. A diferència d’espectacles com Aüc de Les Impuxibles, que serien de caràcter més aviat monogràfic, Akelarre s’assembla més a un Curs de feminisme per a microones de Natza Farré, una bona classe magistral d’introducció al feminisme amb tocs d’humor complementats amb dades més científiques.

La totalitat de l’espectacle és un poti-poti de gags encarregats a diverses dramaturgues com Clàudia Cedó, Mireia Giró o Cristina Clemente, però l’impecable feina de Míriam Escurriola i la companyia fa que tingui un sentit molt coherent des del principi fins el final. Cal destacar gags com el de la compresa, el tampó i la copa menstrual, obra de Gerard Sesé, o el tema musical de les Princeses Disney, idea original i guió de Clàudia Cedó. Aquí veiem com les pròpies actrius comparteixen amb el públic les seves contradiccions, en un treball intern per demostrar a la Gran Vagina que elles també es mereixen ser feministes.

És molt encertada la manera com The Feliuettes aborden els diversos temes sobre la dificultat de ser feminista, tan que fins i tot el propi espectacle té algunes contradiccions. Gerard Sesé, únic home-cis que apareix a l’obra, té un paper que vacil·la sobre el límit entre realitat i ficció. La aparició d’una Gran Vagina com a eix central de l’espectacle també posa en dubte la inclusió de les persones transsexuals en la lluita feminista.

Repetim, però, que és un tema tan complex que cal explicar-lo de manera clara i explícita. El públic de la funció a Llevant Teatre de Granollers era molt divers, amb un gran nombre d’homes-cis d’edat avançada que van reconèixer haver après molt. Amb aquesta funció The Feliuettes comencen una gira per pobles i ciutats de Catalunya que acabarà al maig, quan tornaran a actuar durant un mes sencer a El Maldà. I no serà una pròrroga, sinó que es tracta d’un espectacle que ha anat evolucionant i que, segons van comentar, ha canviat molt des que es va estrenar a El Maldà el març de 2019.

*Núria Cuyàs va substituir a Laia Alsina en les funcions a Llevant Teatre. La seva estrena va ser excel·lent, amb matisos i contrastos fruit d’un gran treball.

Laura Ulldemolins

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / Akelarre

TÍTOL CRÍTiCA: Siguem totes bruixes!

PER: Héctor Naranjo-Gàmez
Hector Naranjo At16.42.45 1200x1200
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat