CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Pepa Plana, el feminisme salta a la pista
Publicat el: 11 de gener de 2020
CRÍTiCA: Veus que no veus
La veu de Paquita la del Barrio s’apaga mentre apareix Pepa Plana: veniu per la feina? I s’escola entre el públic carregada amb un enorme farcell mentre repeteix la pregunta i deixa clar que només hi ha una oferta de treball en aquest teatre una mica tronat. Semblaria una introducció a l’espectacle fins que un se n’adona que la cosa ja marxa i la pallassa se’ns ha posat a la butxaca com aquell qui no vol la cosa.
En aquest precari teatre «internacional» pseudo abandonat la pallassa que vol fer d’actriu serà contractada com a dona de fer feines després d’haver protagonitzat i donat la rèplica a una Cara Blanca en un dels clàssics números de circ, Descarrega. És la primera vegada que veiem dues dones en aquest teva-meva i ho fan lluint-se amb precisió i desencadenant el riure del públic. Per què mai no ho havíem vist abans?
Veus que no veus respon la pregunta abastament ja que aquest és un espectacle que assenyala la invisibilització de la dona en la història del circ, i també del teatre. Ho fa reivindicant Augusta (Pepa Plana) i Cara Blanca (Noël Olivé) com a parella de pallasses de pista, homenatjant grans dones del teatre com Margarida Xirgu i recordant “les nostres àvies, que van viure un temps en què no podien ni imaginar de ser pallasses!”
Escenes que s’entrellacen per fer-nos viatjar des dels orígens del teatre amb Lisístrata fins a referents actuals com la dramaturga Lluïsa Cunillé. Actrius, pallasses, autores i directores, veus silenciades que planten cara i es fan lloc -«si ens heu vist és perquè hi som»- amb la seva feina. I també denunciant amb frases dites per homes de l’escena el menysteniment que pateixen en la professió i el masclisme quotidià que suportem totes les dones en un número construït a base d’acudits.
Joan Arqué ha dirigit amb encert i bon ritme una obra excel·lent en contingut i forma, on es demostra que l’humor és una eina fonamental de denúncia. Una de les novetats respecte treballs anteriors de Pepa Plana és que comparteix escenari, cosa que ens ha permès descobrir el bon treball de l’actriu Noël Olivé com a pallassa. Totes dues regalen al públic una interpretació còmplice i generosa, acurada en el moviment i els gestos, ajustada als rols d’Augusta i Cara Blanca i alhora personalitzada per l’autenticitat que sempre transmet Pepa Plana, un dels trets que la defineix com artista i que més admirem d’ella.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Veus que no veus
TÍTOL CRÍTiCA: Dues grans dames de l´escena, dues grans clowns
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Dues fora de sèrie en escena
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una Augusta i una Cara Blanca convincents, homenatgen les àvies que ‘mai haurien pogut ser pallasses’
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La Pepa Plana més directa
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Pepa Plana passa a l’atac
PER: Marcel Barrera

VALORACiÓ
9