• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La Rambla de les Floristes
  • /
  • Torrentera avall
CRÍTIQUES
1dsc 1876
Dsc 2033
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Torrentera avall

Publicat el: 17 d'octubre de 2019

CRÍTiCA: La Rambla de les Floristes

El mèrit de Jordi Prat i Coll a Els Jocs Florals de CanProsa va ser el de transgredir la cultura catalana, amb el ball d’envelat d’orquestra (que cada cop utilitzava un repertori més intranscendent musicalment i descatalanitzant). Va fer llenya, amb intel·ligència, de totes les englantines d’or del segle XXI, com havia fet Santiago Rusiñol en la seva burgesia benestant de l’època. No és el cas d’aquest drama íntim de La Rambla de les Floristes. El director repeteix posant a escena un text de Josep Maria de Sagarra (La fortuna de Sílvia, 2016) i insistint en un teatre txekhovià, el de les escenes íntimes que queden esapçades perquè arriba una tercera persona inoportunament. Però l’emoció buscada no arriba a traspassar,corre tumultuosa pendent avall paral·lela a l’ànim dels espectadors, no els interpel·la

Prat i Coll prova de sublimar la Rambla. De donar-li un aire oníric. Perquè, defensa, i és una bona idea, que cadascú la coneix i identifica per uns referents ben personals. Ell hi deixa transitar, com si fossin espectres, els antics ocellaires, els enllustradors de botes…. i un subtilíssima referència a l’atemptat del 17A. Probablement, és el que pertoca per no escapçar la trama dramàtica d’Antònia, aquesta florista xerrameca i generosa que enamora cràpules i s’enamora platònicament. No és fins al final que ella comprèn que l’únic amor vàlid és l’ingenu, el que no espera res a canvi. I ella comprèn que només és la mateixa Rambla la que pot redimir la seva soledat.

La forma de presentar la peça ensenya una Rambla prou despullada, amb uns plataners sempre pelats (la trama s’allarga per l’estiu, tardor i hivern) del 1864. Sagarra volia que els seus conciutadans es veiessin reflectits amb una època anterior. Prat i Coll manté el joc amb el vestuari (per bé que deixa els actors amb les sabates de carrer, amb la idea de jugar a fer teatre, però que només queda apuntada). També respecta l’ús del vers (que és prou directe, sense gaire refilada). La majoria dels personatges són massa plans. Cal celebrar la normalitat en què es veu actors fen personatges femenins i viceversa, o incorporar actrius racialitzades sense cap necessitat dramatúrgica, com també feia amb les Sey Sisters a Canprosa.

L’Antònia té una germana bessona que és Doña Rosita la soltera, de Lorca (TNC, 2014). Si Joan Ollé va saber jugar amb la profunditat per copsar l’amargor final de la protaqonista lorquiana, Prat i Coll la deixa més plana, consolant-se ella mateixa i sense fer escarafalls al carrer. Potser la dificultat ha estat que els personatges de Sagarra tenen encara massa presència i no interactuen pràcticament amb els fantasmes del passat, aquells que tota persona incorpora a la seva Rambla particular. I per això la riuada passa sorollosa i ben ordenada però sense esquitxar, com correspondria.

CRÍTIQUES RELACIONADES / La Rambla de les Floristes

TÍTOL CRÍTiCA: La Rambla de la gran Boladeras

PER: Pep Barbany
Pep Barbany
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La Rosa de les Rambles

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La rambla de las floristas: una calle femenina

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El plaer de ramblejar en companyia de Boladeras

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La mestressa de la llibertat

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quina gran Antònia la de Rosa Boladeras!

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La Rambla de l’Antonia, la Rambla de tots

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: A la Rambla hi ha una Rosa que es diu Boladeras

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat