• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El curiós incident del gos a mitjanit
  • /
  • Un èxit en bones mans
CRÍTIQUES
imagen
Retrat Christian
PER: Christian Machio

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Un èxit en bones mans

Publicat el: 18 d'abril de 2015

CRÍTiCA: El curiós incident del gos a mitjanit

Fa tres anys el National Theatre va traslladar a escena un best-seller de la novel·la juvenil no només al Regne Unit, sinó arreu del món. Un llibre, per cert, que els professors d’anglès ja recomanen com ideal per millorar el nivell de lectura. El curiós incident del gos a mitjanit ha esdevingut el darrer gran èxit de l’etapa daurada de Nicholas Hytner al capdavant de la institució (precedit per títols com Els nois d’història o War Horse) i actualment encara està en cartell al West End sense data de sortida.

Julio Manrique feia temps que tenia el projecte d’escenificar la seva pròpia versió de l’adaptació teatral amb el seu equip habitual i finalment ha estat al Teatre Lliure on hem pogut gaudir del que ja és un dels èxits de la temporada teatral amb pròrroga i totes les entrades exhaurides. I no és per menys. El curiós incident del gos a mitjanit és un relat ben complet pels qui volen passar una vetllada de gran teatre. Poesia, humor, misteri, thriller, emocionants problemes matemàtics, un viatge urbà ple d’aventures, teatre dins del teatre i moment per a la llagrimeta. Qui en dóna més?

El repte per a Manrique era sense dubte trobar l’actor protagonista capaç de portar al públic al seu propi univers durant dues hores d’una funció que sempre va a més, amb una intensitat que creix fins a l’ovació final. Pol López ofereix amb el personatges de Christopher el millor treball que li hem vist fins ara perquè, com qualsevol personatge bombó, cal saber-lo trobar.

Quedi clar que la síndrome d’Asperger no es menciona en cap moment al llarg de la funció i en tant que som davant d’un relat en primera persona, podem dir que el protagonista en realitat parla d’ell mateix com algú que té certs problemes de comportament. Amb aquest matís, tant l’autor original Mark Haddon com l’adaptador Simon Stephens, ja marquen una pauta entre humorística i distant respecte el llenguatge estrictament mèdic i, de pas, sota aquesta premissa, ens inclouen d’alguna manera a tots nosaltres dins de la definició i, per increïble que sembli, algun aspecte d’en Christopher ens pot resultar fins i tot proper.

A aquest noi adolescent incapaç d’assimilar una metàfora, li resulta impossible entendre el funcionament de les convencions socials, sobretot les mentides (pietoses i de les altres) mentre que el comportament dels números, l’àlgebra o les matemàtiques del caos no guarden cap secret per a ell. Desconec si aquest perfil respon 100% al d’una persona amb síndrome d’Asperger, però el que sí he pogut comprovar des de la butaca és que em resulta 100% versemblant.

I malgrat l’indiscutible talent personal de López, som davant d’un treball en equip on tothom contribueix amb el millor d’ell mateix. Tothom en aquella fina línia entre el somriure i el nus a la gola. Ja sigui actuant com tocant la música en directe, amb uns canvis d’escenografia i unes projeccions sempre al servei del que estem veient, injectats amb un ritme d’alt voltatge que obté en el periple pel metro de Londres el seu moment més brillant.

Perquè l’acurada traducció que Cristina Genebat ens serveix amb una precisió admirable ens manté en context londinenc i encerta, per exemple, l’adaptació de les metàfores del text original que resulten impossibles de traduir de forma literal.

Els qui hàgiu tingut ocasió de veure la producció original al West End o la seva rèplica actualment a Broadway, trobareu aquí una versió més artesanal i propera que aquella, amb un mateix text de partida però amb una concepció radicalment (i pressupostàriament) diferent. Si la producció del National Theatre és electrònica, amb una estètica on l’audiovisual prima per damunt de tot, la del Teatre Lliure és acústica, amb les interpretacions en primer pla.

CRÍTIQUES RELACIONADES / El curiós incident del gos a mitjanit

TÍTOL CRÍTiCA: Intriga servida amb llum d’Asperger

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una de les millors experiències teatrals que es pot tenir

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Heroïcitats

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De visió –i en el seu cas, revisiò- imprescindible!

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Estratosfèric

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ternura y magia a raudales con un Pol López sublime

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un sensible muntatge amb un gran Pol López

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ara ja no podria triar entre la novel·la i aquesta posada en escena.

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No hi ha res més perillós que fer d’adolescent quan no se n’és i sortir-se’n creïblement

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un projecte ambiciós que supera les expectatives i augura un llarg recorregut d’èxits

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Excel·lent història a la vegada tendra i quasi còmica, plena d’enginy i d’unes veritats a què no estem acostumats

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat