CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Un projecte ambiciós que supera les expectatives i augura un llarg recorregut d’èxits
Publicat el: 10 d'abril de 2015
CRÍTiCA: El curiós incident del gos a mitjanit
És difícil recomanar una obra de teatre en la que ja, pràcticament, no queden entrades a la venda. Afortunadament pels que van fer l’aposta, el resultat és formidable. Julio Manrique assumeix un espectacle en el que els actors segueixen sent la clau (per començar Pol López, evidentment, el Christopher protagonista) però que l’entorn (espai escènic camaleònic i projeccions esquitxant informació) gira contínuament com els planetes de l’Univers cada cop a més velocitat. Com abduïts per un forat negre. Que els personatges segueixen sent la mesura de l’èxit implica que els seus personatges disparen emoció i empatia.
La trama respon a la novel·la que encara avui es llegeix als instituts. Perquè és de lectura obligatòria però sobretot perquè amaga una intriga i genera una empatia irresistible amb el protagonista. En aquest muntatge, tot es respira a partir del quadern del jove adolescent autista. Ell creix com a persona en aquest passatge: s’atreveix a afrontar els perills quasi de manera suïcida. Perquè per a ell tot és blanc o negre, no entén els matisos de grisos amb els que conviu la resta de la societat. El mèrit de l’obra és que tots els personatges són bons, però s’equivoquen; tots són molt humans. Ni els secundaris, pràcticament rebutgen el noi, o se’n riuen; si ho fan, no és cruel, si no involuntari. Amb aquest to, el públic disfruta d’una peripècia tràgica, salpebrada amb bateria, piano i violoncel. I és que no hi ha trama fora del laberint del Christopher. Tots hi són perquè hi participen. Però, tot i així s’intueixen el cansament dels pares per conviure amb l’autisme, la dolçor de la psicòloga, la sorpresa del policia a l’andana… tot roda ràpid, sí, però la direcció troba petits instants balsàmics en què els personatges s’expressen i s’emocionen, sense quasi contacte físic, amb molta intuïció.
El dilema que es planteja per a la producció, en tot cas, no és si el públic respondrà a les bones vibracions. Més aviat al contrari, caldrà veure si aquesta peça serà la reposició del Lliure de Gràcia de la temporada vinent o bé si es decanta per traslladar-ho a alguna sala de mitjà format en la que no quedi desproporcionada l’acció i permeti la satisfacció d’un nombre d’espectadors més gran. Llarga vida a “El curiós incident del gos a mitjanit”!
CRÍTIQUES RELACIONADES / El curiós incident del gos a mitjanit
TÍTOL CRÍTiCA: Intriga servida amb llum d’Asperger
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una de les millors experiències teatrals que es pot tenir
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Heroïcitats
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: De visió –i en el seu cas, revisiò- imprescindible!
PER: Pep Vila

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Estratosfèric
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Ternura y magia a raudales con un Pol López sublime
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Un èxit en bones mans
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un sensible muntatge amb un gran Pol López
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Ara ja no podria triar entre la novel·la i aquesta posada en escena.
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: No hi ha res més perillós que fer d’adolescent quan no se n’és i sortir-se’n creïblement
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Excel·lent història a la vegada tendra i quasi còmica, plena d’enginy i d’unes veritats a què no estem acostumats
PER: María José Ragué

VALORACiÓ
10