• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Verbagàlia
  • /
  • Llengua viva
CRÍTIQUES
Manuelperezimunoz2 756x756
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Llengua viva

Publicat el: 21 de novembre de 2024

CRÍTiCA: Verbagàlia

S’estrena a la nova i ampliada Sala Àtrium un díptic de Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert) titulat Verbagàlia. Per a la nit inaugural, una nova direcció d’Albert Arribas després de la recent Les bacants (Teatre La Gleva), aquesta vegada amb un muntatge essencialista: un parell d’intèrprets molt mesurats que en algun moment voregen l’estatisme. Si en la recent obra ‘Pura passió’ de Lucia Del Greco s’opta per afegir més capes a la lectura de l’original d’Annie Ernaux, Arribas proposa justament el contrari, parapetar-se en la literatura per buidar la proposta d’acció escènica i decorats.

En la primera part, el monòleg La Tieta (1901) recobra l’altíssima qualitat literària de l’autora. Drama rural sobre una viuda que no té “res propi ni exclusiu”, és a dir, ni fills ni propietats, i que només espera la mort desnonada per la moral del seu temps. L’actriu Paula Blanco es mostra precisa en els pocs recursos expressius que li permet la direcció. Parteix d’una immobilitat hieràtica mentre genera un in crescendo que acaba de vibrar cap a l’amargor. Cal estar molt atent per no perdre el fil narratiu entre la densitat dels versos abocats sense treva, el tipus de teatre que requereix l’entrega incondicional de l’espectador.

Sense transició, de sobte, salta el muntatge a un altre monòleg, Verbagàlia (1898). Passem d’un personatge burgès a un altre menestral, connectats únicament per l’efectisme de la prosa modernista. I va per aquí la cosa. Parla el personatge, el Mero, un paleta que mentre treballa busca algú en qui descarregar la seva incoherent verborrea pròxima a la patologia (una metàfora de l’artista?). Oriol Genís broda el rol amb la seva faceta més agresta i hilarant, més lliure que la seva companya en els pocs moviments permesos. El seu eloqüent desplegament de dicció i fraseig torna a sepultar l’espectador sota un espès tapís de paraules, l’empatx de bona literatura que sembla perseguir la proposta (…)

LLEGEIX LA CRÍTICA COMPLETA A ‘EL PERIÓDICO DE CATALUNYA’

CRÍTIQUES RELACIONADES / Verbagàlia

TÍTOL CRÍTiCA: Paraules amb o sense accent

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El banc del si no fos

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Víctor Català, dramaturga!!

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat