• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Un enemic del poble
  • /
  • Ibsen no en té cap culpa
CRÍTIQUES
imagen
Maite Guisado
PER: Maite Guisado

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Ibsen no en té cap culpa

Publicat el: 24 de febrer de 2015

CRÍTiCA: Un enemic del poble

Magnífiques les interpretacions dels
actors de la versió que d’
Un enemic del poble han fet Juan
Mayorga i Miguel del Arco, que la dirigeix. Encapçalats pel sempre
efectiu Pere Arquillué, quinze intèrprets en escena, un decorat
enorme i estàtic, tot i ser ple de projeccions i d’aigües que vénen
i van.

De les dues hores i deu que dura la
funció, és cap a l’hora trenta que s’anima. Obren els llums de sala
i comença el sarau. Hi ha actors que criden des de la graderia, fent
de poble, tot es torna molt dinàmic amb càmeres de televisió que
segueixen els protagonistes i les recurrents pantalletes. És
l’assemblea popular en què el Dr. Stockmann (Arquillué) ha de
plantejar al poble les conclusions del seu estudi, que demostra que
estan contaminades les aigües termals font de riquesa de la
localitat. Però l’assemblea esdevé un judici sagnant contra
l’idealista que posa en perill la confortabilitat de tots. Un pols
entre l’individu i la massa, argument molt adequat aquests dies,
perquè posa sobre la taula la democràcia, la manipulació, la
corrupció…

A part de no trobar quin sentit tenen
els números musicals, vull fer notar un desgraciat fenomen que veig
sovint als nostres escenaris: que es parli una llengua farcida de
faltes. De tota mena i absolutament injustificades. Errors
gramaticals d’allò més elementals, construccions incorrectes i
castellanismes a tort i a tret, del nivell de “bassura”. Tot
plegat ho atribueixo a la simple descurança, perquè no enriqueix en
absolut el text, l’enlletgeix. I que a ningú se li acudeixi dir que
és per fer-ho més actual i proper. No sóc purista, potser en una
situació determinada pot fer gràcia un disbarat lingüístic, la
llengua i el teatre donen per això i per a molt més. Per sort les llengües són flexibles i són una eina rica i fonamental per a la creació. Però quan una
cosa està mal feta… està mal feta.

En els temps que corren, potser sí que
estem tornant a l’època del “bucadillu”, el “bussón” i la
“mantequilla”. Ibsen no en té cap culpa. El teatre i el públic,
tampoc.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Un enemic del poble

TÍTOL CRÍTiCA: Patatxap, patatxop! Aigua per l’amor de Déu!

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Alterar un text tan rabiosament vigent suposa un risc que que no s’aconsegueix defugir.

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Obra absolutament actual, ambiciosa i espectacular. Gran escenografia.

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una posada en escena pensada per a agradar

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat