CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Febre cinètica
Publicat el: 8 de juliol de 2019
CRÍTiCA: Tres coreografies
Sense fer massa soroll; oh sorpresa! Tres coreografies creades per dones en un programa d’una companyia com el Ballet British Columbia de Vancouver –que compta un nombrós elenc de ballarins i un repertori que ha sumat una quarantena de peces des que es va fundar el 1986. En el món de la dansa hi ha en proporció moltes més dones que en altres arts, tot i això, les oportunitats i el reconeixement de les creadores encara deixa molt que desitjar. Per Emily Molnar, que porta deu anys al capdavant de la formació, el programa presentat al Grec no és per mostrar el potencial de les dones, sinó senzillament la diversitat de llenguatges de la companyia. El Ballet BC va presentar Bedroom Folk, de Sharon Eylal, To this day de la mateixa Emily Molnar i Solo Echo de Crystal Pite. Tres peces amb moviment propi, però que alhora es deuen als seus llinatges; la dansa d’Eylal recorda al llenguatge d’Ohad Naharin i en el cas de Molnar, de William Forsythe, i Pite, una barreja de Forsythe i Jirí Kylián.
Sota una partitura sincopada, Bedroom Folk arrenca amb catorze ballarins vestits en mallots i malles negres que contrasten amb el fons tenyit de llum taronja. Des del primer gest angular, els moviments excèntrics dels ballarins atrapen la mirada. Articulen els moviments com insectes o com robots? Amb solemnitat tribal salpebrada d’ironia, els ballarins segueixen el ritme palpitant de la música d’Ori Lichtik. Tota l’estranyesa encomanadissa de l’inici, però, es dilueix a mesura que la coreografia evoluciona en una peça coral més estàndard de dansa contemporània.
Com si poguessin surfejar la música, els ballarins derrapen al so mític de la guitarra de Jimi Hendrix. To this day és la coreografia que Emily Molnar va crear per celebrar deu anys al capdavant de la companyia, un homenatge al disc Blues. Es tracta d’una coreografia acolorida, tant a nivell metafòric com figuratiu –gràcies al vestuari dissenyat per Kate Burrows. En la coreografia que confronta l’individu amb els grups, els ballarins encarnen tant la figura d’estrella del rock i com també la de groupies devots. To this day és una experiència col·lectiva, que flirteja tímidament amb el deliri de Hendrix.
De Hendrix a Brahms, en cinc minuts. El programa va culminar amb la joia de la nit, Solo Echo, de la coreògrafa canadenca Crystal Pite. Inspirada en “Lines of Winter”, un poema de Mark Strand, la coreografia s’embarca en un viatge que parteix de l’adolescència per arribar a la maduresa i la pèrdua que s’experimenta amb el pas del temps, sota dues sonates de Brahms per a violoncel. La neu cau suaument al fons de l’escenari. En la primera part, Pite teixeix la peça en solos i duets que es desplacen i giren incessantment sobre l’escenari. Cada gest, petit o gran, i fins i tot el més funcional atresora pura poètica plena d’emocions contingudes. Ara bé, la coreògrafa serveix la millor delicatessen coreogràfica en la segona part, en la que esculpeix els set ballarins en agrupacions arquitectòniques mal·leables, en les que el grup dona suport o deixa anar a l’individu. Arrenglats en una fila, com si fossin una sola persona, els ballarins cauen un per un, petites morts que poden evocar a les pèrdues d’amics o família, però també a «jos» del passat. Quan queda l’últim ballarí sol sobre l’escenari, la imatge emana pau.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Tres coreografies
TÍTOL CRÍTiCA: Una dansa precisa, energèctica, per a un gran àmbit de públic
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una nit per recordar
PER: Jordi Sora i Domenjó

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Competence without integrity
PER: Alx Phillips

VALORACiÓ
6