• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Tot el que passarà a partir d’ara
  • /
  • Passar el dol amb “mariachis”
CRÍTIQUES
Tot El Que Passara
Andreusotorra
PER: Andreu Sotorra

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Passar el dol amb “mariachis”

Publicat el: 30 de març de 2023

CRÍTiCA: Tot el que passarà a partir d’ara

Potser sí que el cànon obliga a dir que «Tot el que passarà a partir d’ara» és un “monòleg” teatral, però cal advertir que aquesta última creació del dramaturg Joan Yago (Barcelona, 1987), aquesta vegada sense la companyia La Calòrica de la qual és fundador, és en realitat un relat curt d’excel·lent contingut literari que s’ha adaptat al teatre, per si algú encara dubta del dilema que a vegades es planteja entre la simbiosi de teatre i literatura.

Si l’adaptació a més —ja sé que probablement l’autor no n’ha estat conscient que escrivia un relat literari—, aconsegueix que un espectacle en solitari de 90 minuts —que de fet sobrepassa el temps prudencial d’un “monòleg”— mantingui els espectadors amb l’ai al cor tota l’estona, la conjunció entre les dues disciplines dóna un resultat d’èxit que en aquesta ocasió cal atribuir, sobretot, a la interpretació de Nil Cardoner, però que també és una combinació triangular del mateix Joan Yago, com a autor, de l’actor Nil Cardoner que assumeix el paper de l’adolescent de setze anys que s’enfronta a la malaltia durant deu anys i la mort del pare, i de la directora Glòria Balañà Altimira. Els tres s’enfronten a una realitat fràgil i inevitable que només pot ser tocada amb guants de seda, com aquells guants amb què es consulten els antics incunables.

L’adolescent protagonista fa una mena de “road movie” urbana que dura no gaire més d’una hora. Gairebé, doncs, una part del tempo real de la representació d’hora i mitja. Un recorregut que va des que rep l’avís que vagi a l’hospital, si vol veure per última vegada el seu pare, fins a l’últim contacte amb ell a la unitat de pal·liatius. Entremig, després d’una breu introducció de sofà que l’engoleix i que juga amb l’estat anímic de bona part de l’adolescència actual, l’Èric —com s’anomena el protagonista— relata la seva visió del món de setze anys, la relació amb els amics, la relació amb la mare, amb el seu germà que té cinc anys menys que ell, la visió de la parada del bus d’un infant disfressat de pingüí, de la festa dels amics i del viatge en bus i un avi amb cadira de rodes, del tram de carrer fosc fins a aturar un taxi, del trajecte amb un taxista, de l’última conversa amb el pare…

L’actor Nil Cardoner —que acaba de sortir del paper de «Romeu i Julieta» que es va veure al Teatre Poliorama dirigit per David Selvas, però que arrossega encara el seu paper juvenil a «Polseres vermelles»— complementa la seva millor interpretació en tots els sentits amb un constant moviment que s’acosta en alguns moments a la coreografia. S’ajuda, quan cal, d’un micro que en alguna escena serveix també per jugar amb dues veus en el relat de la conversa amb el pare. Es mou davant d’un mur transparent que il·lustra el recorregut amb una nebulosa d’imatges urbanes o surrealistes i que serveix també perquè projecti el somni d’infància de ser astronauta. L’Èric fa un recorregut que, en certs moments, pot semblar —salvant totes les distàncies perquè allí hi havia un repartiment més ampli i una temàtica diferent— el que feia també l’actor Pol López, fa vuit anys, al mateix escenari del Teatre Lliure de Gràcia, amb l’adolescent protagonista de l’adaptació de l’obra «El curiós incident del gos a mitjanit», de Mark Haddon.

En aquesta proposta de Joan Yago, la síndrome d’Asperger no és el que preocupa l’autor de «Tot el que passarà a partir d’ara» sinó l’espai fronterer entre l’adolescència i la maduresa accelerada per la circumstància del dol de la pèrdua del pare als setze anys, un pare encara jove, esclar, que no arriba als cinquanta anys. La llei de vida no és llei de vida quan es capgira i es mou al revés.

L’espectacle té la dosi de sensibilitat imprescindible per burxar tant els espectadors més joves com els més veterans. Uns, perquè s’hi poden veure reflectits i ser conscients del risc al qual tothom està exposat, i els altres, perquè ja han experimentat en algun moment de la seva vida el tràngol d’una pèrdua i el trànsit del dol.

La posada en escena del triangle Yago-Cardoner-Balañà Altimira sap que tot drama té el seu punt de lucidesa, el seu punt d’humor. I aquí tampoc no hi falta, ni que sigui per desengreixar la pressió que té el mateix personatge, que és també la pressió que transmet l’actor als espectadors.

Hi ha la confessió que, amb sentiment de culpa, l’Èric admet que es pot viure i es pot morir, però no es pot viure en un impasse de l’agonia d’una llarga malaltia de deu anys fins al punt que qui envolta el malalt desitja que s’acabi. Una confessió que es pot comparar amb la presència dels tres “mariachis” i que acabaran justificant la seva presència perquè és una de les visions —reals o fictícies— de l’adolescent camí de l’hospital i que, explicades amb la frenada del taxi que li fa rajar sang del nas, de la trompada, provoquen la resposta encara irònica del pare: «¿I els mariachis estan bé?». He vist ulls plorosos en alguns espectadors. I això, en teatre, cada vegada és un impacte més escàs. Nil Cardoner, Joan Yago i Glòria Balañà en tenen tot el mèrit. (…)

CRÍTIQUES RELACIONADES / Tot el que passarà a partir d’ara

TÍTOL CRÍTiCA: Sentir-se massa jove per ser tan adult

PER: Judit Martínez Gili
Fotojudit 507x506

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La mort i el cosmonauta

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’edat de la immortalitat

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Mariachi agredolç

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat