CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Per acabar (o no) amb la qüestió jueva
Publicat el: 3 de novembre de 2015
CRÍTiCA: Ser-ho o no
Per acabar amb la qüestió jueva. És el títol original de Ser-ho o no, la comèdia de Jean-Claude Grumberg que es pot veure actualment al Teatre Lliure. L’obra, escrita l’any 2013, pretén reivindicar i explicar la identitat jueva i, alhora, desmuntar els tòpics més suats.
Per aconseguir-ho, Grumberg opta per un diàleg entre dos veïns que es troben sovint al replà de l’escala. Un és jueu, l’altre no. Aquest últim és, precisament el motor de l’acció (o més aviat el portaveu, ja que l’autèntic motor roman invisible), l’encarregat de fer preguntes més o menys tòpiques sobre el judaisme que l’altre s’encarregarà de respondre. Parlen de la identitat col·lectiva i personal, de la tolerància i de la necessitat que tenim tots de formar part d’un grup. Pedagogia amb un toc d’humor.
El problema és que, per damunt de tot, Ser-ho o no és un vehicle que utilitza Grumberg per explicar la seva història. O més ben dit: oferir la seva pròpia lliçó d’història. Una lliçó que apareix en forma de monòleg final i trenca amb el diàleg anterior, amb tota la dramatúrgia construida: tot (emocions incloses) al servei d’un discurs.
Per sort, el veritable pal de paller del muntatge és el repartiment. Josep Maria Flotats i Arnau Puig ofereixen un joc brillant i deliciós. El contrapunt ideal. Només per ells ja paga la pena veure l’espectacle.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Ser-ho o no
TÍTOL CRÍTiCA: Religión para dummies
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: L’abordatge del tabú
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La tragicomèdia del convers
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una lliçó identitària
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: El fanatisme, de qualsevol mena, es fabrica
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: El millor Flotats, a ‘Ser-ho o no’
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: el discret retorn de Josep M. Flotats
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia de situació que no oblida la reivindicació sense perdre el bon to
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8