• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Sémiramis / Don Juan – Jordi Savall. Le Ballet de l’Opéra national du Capitole
  • /
  • Els rimes de Gluck vestits en una estètica mozartiana
CRÍTIQUES
Ballet Capitole Semiramis 01
Valeria Gaillard
PER: Valèria Gaillard
Per divertir Per estremir

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Els rimes de Gluck vestits en una estètica mozartiana

Publicat el: 6 d'abril de 2025

CRÍTiCA: Sémiramis / Don Juan – Jordi Savall. Le Ballet de l’Opéra national du Capitole

La companyia de dansa francesa de Tolosa de Llenguadoc, el Ballet del Capitol, va donar vida a un doble programa al Gran Teatre del Liceu, Sémiramis i Don Juan, que tenia com a fil conductor la música de Christoph Willibald Gluck (1714-1787). Aquest reformista alemany que va mirar d’oposar-se al gust italià en matèria d’òpera està al centre d’aquesta coproducció entre el Théâtre de l´Opéra National du Capitole de Tolouse, el Théâtre national de l’Opéra-Comique de París i el Liceu, impulsada per Jordi Savall. El reconegut violagambista que ha reivindicat des de sempre la música antiga al capdavant de la seva orquestra Le concert des Nations, ha volgut destacar ara el patrimoni musical d’aquest autor que d’alguna manera és precursor de Mozart. Almenys és així com l’han volgut mostrar en aquest doble programa que posa l’accent en el costat juganer de les partitures gluckianes. Això es veu segurament més clar en el cas de Don Juan (que Mozart també va versionar en format òpera), que s’inspira en el llibret de Ranieri de Calzabigi basat al seu torn en l’obra de Molière ‘Dom Juan ou le Festin de pierre’ (1665). El coreògraf romanès Edward Clug (Beius, 1973), que ha treballat per a companyies arreu del món, com ara el Ballet de Zurich o el Royal Ballet de Flandes, ha ideat un Don Juan que juga amb els tòpics del mascle testosterònic però des d’una perspectiva summament lúdica i gairebé capgirant el mite del seductor malaltís, que és mostrat en un context social opressiu i atabalador. Al contrari, gairebé el mostra com una víctima de les femelles que l’envolten i el criden, anhelant la seva atenció. De les dues peces proposades (Sémiramis, del Madrileny Angel Rodríguez, recorda les belleses harmòniques d’un Nacho Duato), aquesta és la que més va agradar el públic el dia de l’estrena. I és que Glug sap imprimir un aire gairebé teatral a aquesta peça més de caire narratiu amb elements ben vistosos com ara la faldilla de mirinyac que ara funciona com una campana capgirada, o unes gelosies mòbils que donen molt de joc i que de vegades semblen empresonar el mateix Don Juan, sense oblidar un magnífic cavall en el qual ara Don Juan s’hi manté erm, ara s’hi deixa lliscar com un cos mort.

La companyia de Tolosa que ja ha visitat el Liceu en més d’una ocasió, va mostrar que continua mantenint el llistó ben alt amb un cos de ballarins dúctil i de gran qualitat interpretativa, i amb uns solistes remarcables. Ara bé, el gran triomfador de la nit, el dia de l’estrena, va ser sens dubte un venerable Jordi Savall, que va aconseguir posar el públic del Liceu dempeus. De fet, el pols entre la música i la dansa a l’inici de la sessió semblava decantar-se cap a l’orquestra, amb una primera suite Iphigénie en Aulide allargassada, però finalment la dansa va imantar el públic amb unes coreografies, totes dues, que van amotllar-se molt bé a unes partitures del XVIII que aconseguien apropar als gustos del XXI: gairebé res!

CRÍTIQUES RELACIONADES / Sémiramis / Don Juan – Jordi Savall. Le Ballet de l’Opéra national du Capitole

TÍTOL CRÍTiCA: Suggerent dansa enfiladissa per a música vibrant de cacera

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per estremir

Per retornar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat