• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Per un sí o per un no
  • /
  • Més enllà de l’enfrontament personal, es planteja una reflexió ètica.
CRÍTIQUES
imagen
Maite Guisado
PER: Maite Guisado

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Més enllà de l’enfrontament personal, es planteja una reflexió ètica.

Publicat el: 24 de febrer de 2015

CRÍTiCA: Per un sí o per un no

Poc
després d’haver-se estrenat a París i a Nova York, Per
un sí o per un no
,
de l’escriptora francesa d’origen rus Nathalie
Sarraute
, va
arribar a Barcelona el 1986 protagonitzada per Juanjo
Puigcorbé
i Josep
Maria Flotats
, i
dirigida per Simone Benmussa,
la directora de l’espectacle original. La peça va tenir molt d’èxit
i es va mantenir sis mesos a la cartellera.

Ara
ha tornat interpretada per Xavier Boada i
Lluís Soler. L’aposta
del director Ramon Simó,
menys formal i més humana que la de Simone Benmussa, accentua la
diferència entre tots dos personatges, que tenen dues visions del
món i dues maneres de viure gairebé oposades. El conflicte entre
tots dos sorgeix d’una entonació, d’una manera de ver un comentari
en principi positiu i aparentment banal, però que amaga
condescendència i no mostra el pensament que hi ha de fons.

L’espectador,
inevitablement, pren partit. Tot i que de vegades pot estar del
costat d’un personatge i més tard estar més d’acord amb l’altre.
Perquè no tot és blanc o negre. Aquest aspecte pren rellevància en
el muntatge de Ramon Simó,
perquè introdueix un element decisiu, que la és la implicació del
públic. Els actors baixen a platea i fan que els espectadors
representin el paper dels veïns que han de jutjar la situació.

Més
enllà de l’enfrontament personal, es planteja una reflexió
ètica
, perquè qüestiona si hem de mantenir
una relació a costa de no ser nosaltres mateixos, de no expressar
allò que veritablement pensem i sentim. Posa sobre la taula si en
pro d’una quasi sagrada amistat, alguna cosa que havia tingut molt
valor per a nosaltres i que formava part de la nostra pròpia vida,
cal empassar-s’ho tot, fins i tot el que arriba a ser intolerable, o
si, contràriament, cal sacrificar aquella relació, girar full,
dient simplement la veritat. Això també té una dimensió social,
perquè creure, per exemple, en uns valors polítics pot fer suposar
que es dóna carta blanca indefinida als qui els executen o els
haurien de realitzar. I el resultat pot ser l’“aborregament” de
la població, el silenci, la indignació o l’enfrontament.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Per un sí o per un no

TÍTOL CRÍTiCA: Una filigrana literària amb dos actors del més potent

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sobre ‘tropismes’

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El mot mata

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat