• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Mercè Rodoreda en el Triangle de París
  • /
  • Rodoreda apropant-se a l’abisme
CRÍTIQUES
Cartell Paginaweb Rodoreda Scaled
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Rodoreda apropant-se a l’abisme

Publicat el: 11 d'agost de 2023

CRÍTiCA: Mercè Rodoreda en el Triangle de París

L’encert de plasmar dibuixos de la mateixa Mercè Rodoreda (que ha reproduït Eva Fernández) ens remet a les obres més fosques i inquietants de Rodoreda com La mort i la primavera i Quanta, quanta guerra. Aquests dos contes els deuria escriure en un moment de desencís, de desengany. Europa havia vençut el feixisme. Però el franquisme continuaria actiu tres dècades més. Despres de l’entusiasme republicà, de la potència de Catalunya i els seus intel·lectuals, aquest exili és fred i ben poc acollidor, carregat de desconfiances, de desengany amb l’esperança. És el to que transmet l’obra ja des de les primeres coreografies en què, els caminar quasi mecànic s’atura només per a fer-se abraçades de consol, mai de felicitació.

La proposta de recuperar dos contes, escrits a París i a Ginebra, durant un exili precari, transmet aquella fredor del que se sent desemparat. És una peça carregada de sensibilitat, amb espurnes brillants perquè els personatges respirin un cert alè d’esperança. Però que sucumbeixen en la buidor de saber-se oblidats. La introducció als dos contes parteix de la tesi de Mercè Ibarz, estudiosa de l’escriptora, que justifica el títol. La peça, senzilla i directa, permet que es pugui fer de gira coincidint amb els 40 anys de la mort de Rodoreda en aquells municipis on no arribi l’ambiciosa i coral relectura de La plaça del Diamant, que després de fer temporada al TNC té prevista una notable gira.

L’espai buit juga a favor d’aquesta incertesa, d’aquesta desorientació constant. Molts exiliats confiaven que el franquisme cauria amb la derrota del feixisme a Europa, i no va ser així. Segurament, aquest cop a la moral devia afectar-los tant o més que la seva dificultat per sobreviure: reconstruir-se havent d’amputar els elements tangibles de la infància i protegint-ne els records, com la protagonista de Paràlisi. Per contra, patir les privacions als camps de concentració obligava a conviure amb la mort de veïna i debatre constantment si tenia sentit sobreviure sent l’ombra del que s’havia estat. El confinament obligat de Nit i boira (que coincideix amb el nom que els nazis van posar a l’operació de desaparició dels jueus i altres desafectes del règim) ressona a La fundación de Buero Vallejo.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Mercè Rodoreda en el Triangle de París

TÍTOL CRÍTiCA: Rodoreda y la Europa de su tiempo

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La Rodoreda menys coneguda

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Triangle Rodoreda

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: A l’ombra del llac Léman

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat