CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
El teatre és física
Publicat el: 6 de juliol de 2017
CRÍTiCA: #lifespoiler
A primera vista, costa pensar en la física quàntica com a un element poètic.
Però la veritat és que les realitats paral·leles, el destí programat i el famós
gat d’ Schrödinger, viu i mort a la vegada, donen per molt en el món de l’art.
I en el del teatre.
Veient aquesta obra em van venir al cap molts referents relacionats amb la
física. Un dels més recents, el dels Afasians,
la delirant conferencia dels Corderos.sz
i Za!. També el propi Angelet ja va
tocar el destí a Ego, obra que també
es va poder veure fa uns anys a la Flyhard. Allí era una aplicació la que
prenia les millors decisions per tu, estalviant-te el mal tràngol d’haver de
triar. Però l’exemple més clar és el de la tragicomèdia Constelaciones de Nick Payne
– text del que vaig poder veure un preciós muntatge a la desapareguda Kubik Fabrik de Madrid, amb la genial Imma Cuevas, i que també va ser
representat fa uns anys pels Obskené
al Teatre Akadèmia -. Allí també es
tractava la història d’una parella en moltes de les possibles realitats.
Ara bé, de la mateixa manera que la física quàntica proposa que un mateix
fet pot ser viscut de formes diferents i produir infinits resultats, en el
teatre un mateix tema es pot tractar a cada producció de forma diversa. A Lifespoiler, obra creada per Marc Angelet i Alejo Levis, una fuga en l’espai-temps ens ha permès veure a
facebook tot el que farem – i penjarem- en els pròxims 7 anys. Adéu al misteri
de la vida. Quan les dues protagonistes d’aquesta història –Vicky Luengo i Bruna Cusí –es troben, una d’elles ja sap tot el que han de viure
juntes. L’altra no ha volgut saber-ho. Però l’aparició fortuïta (?) d’un tercer
i enigmàtic personatge –Sergi Matamala–
sembla que pot trastocar-ho tot.
Costa explicar l’argument d’aquesta història sense fer spoilers. I és que
al principi és difícil entrar-hi. Amb una trama que es repeteix i uns salts
temporals que no s’entenen, ens trobem amb una mena de thriller que es pot
arribar a fer pesat. La cosa canvia cap a la meitat de la funció, quan es
produeix un punt d’inflexió en el que l’espectador compren el joc i es
converteix en còmplice de la història. A partir d’aquí, s’entra de ple en el
territori de la ciència ficció però també es potencia molt més la comèdia.
Interpretativament, es tracta d’una obra molt complicada per la quantitat
de salts temporals i la rapidesa amb la que es duen a terme. El repte és gran
però val a dir que els tres actors el superen amb nota. Un altre desafiament és
també el de l’escenografia, que a mida real continua impressionant tot i les
fotografies que inevitablement s’han acabat filtrant. La il·luminació, plena de
simbolisme, ens transporta de seguida a una mena de món apocalíptic que
potencia el misteri.
En conjunt, una obra curiosa i un muntatge més que acceptable per el que
val la pena tenir paciència i deixar-se portar. Al final el misteri s’acaba
aclarint i el gat acaba enganxant-nos.
CRÍTIQUES RELACIONADES / #lifespoiler
TÍTOL CRÍTiCA: Quàntic, quàntic Facebook!
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: L’oracle de facebook
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Amor, intimitat i un guió mil·limetrat per a amants de la millor ciència-ficció
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Uno de los mejores montajes de la Sala FlyHard
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Què hem après de la tragèdia grega i de Txèkhov?
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7