• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’empestat
  • /
  • Pluja eloqüent
CRÍTIQUES
imagen
Núria Cañamares
PER: Núria Cañamares

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Pluja eloqüent

Publicat el: 8 de desembre de 2017

CRÍTiCA: L’empestat

Paraula, música i imatge conflueixen
en aquest espectacular poema visual que enllaça amb originals llicències ‘La
tempesta’ de Shakespeare, ‘La pesta’ de Camus i la ‘Sonata núm.17’ –que
Beethoven va escriure després de llegir l’obra del bard anglès– com a banda
sonora. Una volguda coincidència que es troba en l’origen de ‘L’Empestat’ i que
traspua en tot el muntatge.

Encara és fosc a escena, que
ja plou. I no ho deixarà de fer. Aquesta pluja literal dota l’espectacle d’un
dinamisme extraordinari, d’una màgia que captiva per la seva bellesa i que esculpeix
un a un els mots i les notes musicals que van apareixent caigudes, com l’aigua,
de no se sap ben bé on. La boira i la llum realcen l’estampa presidida pel
piano, que es va omplint d’aigua i fins i tot dóna cabuda als intèrprets.
Excel·lents. Sens dubte, ‘L’Empestat’ no seria el mateix sense aquesta invocada
pluja, constant, sempre present, que com altres produccions que utilitzen un
recurs mòbil, com ara ‘La marató de Nova York’ d’Edoardo Erba –que vam poder
veure fa uns anys de la mà de la tarragonina Sala Trono i on els actors Joan
Negrié i Albert Triola es passaven gairebé tota l’estona corrent–, li atorguen
una particularitat que la fan especial.

Com ja va fer a ‘La
Caiguda d’Amlet’ (on també versionava Shakespeare i Camus), entre
d’altres aventures gramaticals, l’actor i dramaturg Jordi
Oriol demostra la seva passió i domini de la llengua transformant el sentit
d’uns textos per conferir-los un nou significat. Analogies, encadenaments, jocs
de paraules i una semàntica nova per explicar, amb eloqüència i enginy, que la
paraula que dóna nom a les coses, els sentiments i, en definitiva, el propi
món, pot arribar a ser un parany i, si no es controla, convertir-se en una
plaga.

Poesia artesanal, emotiva i
intel·ligent que penetra per la pell, els ulls i les orelles. Impregneu-vos-en.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’empestat

TÍTOL CRÍTiCA: Jordi Oriol torna a encertar-la

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Deliciosament empastifat

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat