• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’amansi(pa)ment de les fúries
  • /
  • Fuck you, Will !
CRÍTIQUES
imagen
Ferran Baile
PER: Ferran Baile

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Fuck you, Will !

Publicat el: 14 de juliol de 2019

CRÍTiCA: L’amansi(pa)ment de les fúries

¿Es pot questionar a Shakespeare?.  Sens dubte. Ningú és intocable i es bo i sa
questionar-s´ho tot. Sols des de la reflexió podem avançar. A més és evident
que Shakespeare escriu algunes de les seves obres des de l´ òptica masclista, L´amansiment de la fera, és molt clar,  justificant accions I fets que actualment  són indefensables. Cal respectar l´autor, però
es necessari qüestionar-lo i situar-lo en l´ època en que va escriure el que va
escriure.  De no fer-ho ens convertim
involuntàriament i irresponsablement en complices.

La dramaturga y
directora  Carla Rovira Pitarch en L´amansi(pa)ment de les Fúries, en
fa una lectura molt encertada i divertida començant pel títol, tota una
declaració de principis. Respecte l´autor i els seus versos, però a l´hora el
discuteix, quan justifica que els homes facin i desfacin seguint els seus
interessos on les dones són un simple objecte passiu d´intercanvi.

Al llarg del dinàmic
muntatge, portat a bon ritme i utilitzant amb saviesa l´espai circular en forma
d´espiral on s´asseu el públic, els actors i les actrius apareixen per tots els
costats i s´interrelacionen amb el public quan cal i sense perdre el fil de la
historia. A la primera part de l´espectacle tot i mostrant amb gran sentit de
l´humor les primeres rebel.lies de criades i pubilles, manté la voluntat de
l´autor i els homes manen.  Però la
llavor està incubant -se i la Fúria Feminista acaba per rebel.lar-se quan
pubilles i criades comprenen que formen part d´un mateix col.lectiu maltractat
i que sols juntes aconseguiràn enfrentar-se al poder masclista i canviar
l´ordre de les coses. L´autor, Shakespeare, es jutjat, Fuck you, Will, i acaba fugint acovardit I sense comprendre pas res
del que passa (ell va viure del 1564 al 1616).

Totes les actrius i
tots els actors estan magnífics, espontanis i dominant els ressorts de la
comèdia. La Companyia Parking Shakespeare, enguany s´ha
dividit en dos, tot fent per primera vegada un drama, Titus Andrònic (dies parells) i la comèdia que ens ocupa (dies senars),
amb el que han inclòs actors i actrius invitats per completar el repartiment.
Allí hi estan, actors veterans, com l´ubicu Oriol Genis, que encarna Gremio el pretenent vell i ric, o Silvia Albert Solape, com a la criada
negra Grunio. Actors de mitja edat com Oscar
Jarque
, que interpreta a Hortensio criat de Tranio, i joves actrius com Andrea Artero (absolutament deliciosa
en el seu paper de Lucencia, que acaba enamorant a la pubilla pretesa per tots),
Esmeralda Colette, no menys
divertida, com la criada Biondello i Laura
Vila Kremer
, la pubilla dolça que acaba enamorant-se passionalment de
Lucencia (una de les escenes més divertides). Amb ells la meitat de la
companyia Parking Shakespeare, Santi Monreal, com a Baptiste el pare
de les pubilles, José Pedro García
Balada
, com a Petruccio el prepotent i maltractador pretenent i desprès
marit de la pubilla rebel, l´Ariadna
Matas
, la pubilla rebel Caterina, l´Adrià
Díaz
, com a Tranio el pretenent jove i Ricard
Sadurní
, en el paper de Shakespeare, l´autor que intenta controlar, sense
gaire sort, els seus personatges. 

Una excel.lent versió
i una notable direcció

Carla Rovira Pitarchse´ns mostra com una creadora
a tenir molt en compta. Els seus darrers treballs son Màtria, sobre les dones silenciades de la guerra civil i la
generació de posguerra, estrenat a la Fira de Tàrrega-2017-Temporada Alta-Nau
Ivanow, representada al Teatro Español de Madrid els dies 16 i 17 de juny del
2018,  i Aüc, el sonido de las grietas co-produït amb Les Impuxibles (Clara
i Ariadna Peya), sobre la violencia sexual, estrenada a l´Espai Brossa i a la
Sala Beckett 2017. Abans havia treballat com a actriu en diversos muntatges de
LAminimAL Teatre. www.carlarovira.cat

Actors de la companyia que
participen a L´amansi(pa)ment de les fúries

Adrià Díaz. Llicenciat per l´Institut del Teatre.
Destaquem Kyla (Fredor), al Versus
Teatre (premi crítica revelació-2014). Ha treballat amb les companyies Àdalids
i La Canina i en diversos curtmetratges i programes televisius.

José Pedro García Balada. Llicenciat en Filologia Hispànica i
Llicenciat a l´Institut del Teatre. Ha treballat a les companyies Carles
Santos, Comediants, La Cubana i recentment l´hem pogut veure a Sherlock Holmes
(teatre Apolo, dirección Ricard Reguant-2018) i a la pel.lícula SuperLòpez
(2018)..

Ariadna Matas va estudiar a l´escola Nancy Tuñón y es
co-fundadora de la Companyia Tanaka especialitzada amb espectacles per a
infants i joves. Es també titellaire i cantant i ha actuat amb diversos grups
de rock i bossa nova.

Santi Monreal és també cantant i llicenciat per l´Institut
del Teatre i co-fundador de la Companyia de Commedia dell´Arte Dei Furbi. Va
actuar al TNC a Dissabte, diumenge, dilluns i El café d ela Marina.

Ricard Sadurní és llicenciat per l´Institut del Teatre I ha
treballat amb els Comediants I amb la companyia L´Avalot, entre d´altres.

Actors invitats

Oriol Genis. Reconegut actor i cantant, amb un llarg
recorregut artístic. Recentment ha treballat al TNC, amb Els jocs florals de Can Prossa-2018 i El gran mercado del mundo, 2019. Impagable el seu monòleg
homenatge, ¿Qué fue de Andres Vilarrosa?

Silvia Albert Solape. Autora de No
es país para negras
, estrenada el 2015, amb dramaturgia de Laura Freijo,
sobre textos i experiències de la propia actriu, el 2016 estrena, Migraré, migraràs migraran, amb textos
de Javier Gutiérrez, Forma part del col.lectiu de poetisas afros, Entrevista a www.afrofeminas.com

Oscar Jarque (Barcelona, 1977). Llicenciat per l´Institut
del Teatre. Am buna llarga trajectòria. Co-protagonista de la sèrie Si no te hubiese conocido (2019), Geronimo Stilton (2011), Nit de Reis-Cia Els Pirates (2014), Germans de sang, (2014)..

Andrea Artero, llicenciada a l´Institu del Teatre, va
interpretar El mar no cap dins d´una
capsa de sabates
, companyia resident El Martell, Teatre Tantarantana, 2017.
Recentment l´hem pogut veure a la sèrie Mira
lo que has hecho
, de Berto Romero.

Esmeralda Colette, actriu i cantant colomenca, va estudiar a
l´Institut del Teatre, lva estrenar Lovely
precius Dream
, sobre la vida de la cantant Nina Simone, al Círcol Maldà
(2018).

Laura Vila Kremer. Va estudiar a l´Escola Nancy Tuñon.Treballa
en l´ambit del Teatre de les Oprimides amb NUS Processos Socials i Creatius.
Membre fundadora de la Companyia Casa Real i co-organitzadora de les sessions Assajar és de covards del Teatre
Tantarantana.

Deu anys fent
Shakespeare a l´aire lliure

La Companyia Parking Shakespeare va ser
creada fa deu anys per un col.lectiu d´actors i actrius, sorgits la major part
de l´Institut del Teatre I la resta de l´Escola Nancy Tuñón. L´objectiu era
oferir cada estiu un Shakespeare gratuït i a l´aire lliure, aprofitant l´espiral
del bell Parc de l´Estació del Nord que ofereix un temptador espai circular
central apte pel teatre, i protegit del sol pels pins. Al no requerir
d´escenografia, ni llums, tot el protagonisme recau en el text i els actors.

El 2012, la companyia
va ser convidada al Festival Sonnet
Sunday
que organitza el Shakespeare Globe de Londres, en representació de
la llengua catalana, i precisament en aquest marc el director artístic Pep García Pascual va recitar per
primera vegada en català uns sonets, traduïts per Salvador Oliba. El 2016, la companya aconseguir el Premi Critica
Serra d´Or, i des del 2015, va ampliar el seu radi d´acció als hiverns, oferint
obres d´autors contemporanis, .   

Durant aquests 10 anys, la companyia ha creat 16 espectacles:
“L’Amansiment de la fúria” (2009.
Dirigit per Pep Garcia-Pascual), “La
Comèdia dels errors
” (2010. Dirigit per Miquel Àngel Ripeu), “El somni d’una nit d’estiu” (2011.
Dirigit per Joan Maria Segura), “Treballs
d’amor perduts
” (2012. Dirigit per Marilia Samper), “Nit de reis” (2013.
Dirigit per Iban Beltran), “Pell de
Mercuri
” (2013. Dirigit per Antònio Calvo), “Woyzeck” (2013. Dirigit per Marc Rosich), “Molt soroll per res” (2014. Dirigit per Israel Solà) i “Eduard II” (2014. Dirigit per Roberto
Romei), ”Al vostre gust” (2015.
Dir. Llàtzer Garcia), “Les males persones”
(2015. Dir. Carles Mallol); “Les alegres
casades de Windsor
” (2016. Dir. Marc Rosich), “Déu és Bellesa” (2016. Dir. Alicia Gorina), “Els Dos Cavallers de Verona” (2017. Dir. Jordi Centelles), “Tot va bé si acaba bé” (2018. Dir.
Mònica Bofill i Judith Pujol), “Woyzeck”
(2018. Dir. Marc Rosich). Des del 2013, ampliant l´oferta a la tardor,
estrenant obres contemporànies.

Arribat aquest punt cal mencionar la resta dels components de
la companyia Parking Shakespeare, que participen en l´altre muntatge Titus Andrònic, sota la direcció
d´Israel Solà, autor també de la versió: Mireia
Cirera, Ester Cort, Carles Gilabert
i
Pep García Pascual
.

www.parkingshakespeare.com

j

Text: [email protected]

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’amansi(pa)ment de les fúries

TÍTOL CRÍTiCA: Shakespeare, en versió dimoni escuat

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat