CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Una reivindicació passada per la comèdia amb brins d’emoció
Publicat el: 12 de setembre de 2016
CRÍTiCA: La rebel·lia possible
Ser conseqüent és molt còmic en un món acostumat a soportar petits enganys. El sistema s’ha acostumat a petits errors que, amb el temps i la perversitat de les grans marques, s’han convertit en fonts d’ingressos atípics. Què passaria si ningú acceptés una injustícia? Tot arrenca quan un particular reclama 28 cèntims d’una factura telefònica. És una acció que, més que econòmica, es converteix en plantejament vital. Amb el risc que el seu entorn s’esfondri, l’abandoni o que acabi abanderant una sèrie de causes i de maneres d’aconseguir la resposta del que es nega a respondre (com a estratègia per consolidar el guany inicial).
El director José Sánchez Orosa ha traslladat un muntatge que ell mateix va estar representant a La cuarta pared de Madrid amb gran èxit durant molt temps. Hi ha un cert inconformisme. Ganes de l’individu de revoltar-se de les formes establertes, de l’abús de les marques sobre els seus propis consumidors. El que és molt intel·ligent és la clau en què es presenta: amb un aire caricaturitzat, còmic, de traç gros, que revela l’absurditat de tot plegat. I que demostra fins a quin punt és útil per a les empreses confiar en la mandra dels usuaris a reclamar els seus drets. La lletra petita sempre juga a favor de la caixa. Els actors, menys Garcia que és manté íntegre, intocable, realitzen un notable treball de fregolisme interpretatiu, sovint ensenyant les cartes del teatre, les convencions per canviar de personatge.
La rebel·lia possible, té un altre encert notable. I és que, enmig de la broma desproporcionada de personatges més o menys freaks hi apareix una situació de dolor. La música i la parafernàlia es calla. I el dolor puja a la platea, ben amunt. El que hi ha en perill no són 28 cèntims si no una vida. Com si la injustícia no li importés la diferència de situacions. Cal felicitar el treball actoral en conjunt (l’emoció de Xavier Casan i Júlia Bonjoch és de nota i el desdoblament de la divertida Núria Valls i del hiperactiu Toni González reparteixen molt de joc), ben ordenat, eficaç. Amb la idea clara d’on fer arribar a l’espectador en cada escena. És teatre polític però sense la pesantor del compromís i les grans sentències. És comèdia lleugera amb la sorpresa d’una causa noble. És drama per la por a la pèrdua.
CRÍTIQUES RELACIONADES / La rebel·lia possible
TÍTOL CRÍTiCA: Tot per 28 cèntims…
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Tots som -o hauriem de ser- Garcia!
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
8