CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
UNA RATETA ABROBATA
Publicat el: 12 de juliol de 2017
CRÍTiCA: La rateta que escombrava l’escaleta
Un enginyós i divertit gir al conte tradicional, fa de la rateta una
apassionada artista de circ, que mentre està netejant el teatre troba un
important dineret. Ho comenta amb el seu
amic, el menut ratolí Rinaldo (personatge emblemàtic en els espectacles
d´Eugenio Navarro), fent-li saber que amb aquest dineret podrà complir el seu
somni de formar companyia i crear un bonic espectacle. Decideix convocar un “casting”
d´artistes i per allí passen el gall ventríloc, el porquet ballarí, el gos
domador de puces, l´ase il.lusionista i un malintencionat gat hipnotitzador.
Cap d´ells convenç la rateta que finalment acaba descobrint en el seu amic
incondicional amic Rinaldo, l´artista que necessita pel seu espectacle.
Un espectacle rodonet de 50 minuts, que va dirigit als més petits, però
cluca l´ull també als pares i mares. Titelles de taula, ben manipulats per dos
experts titellaires, la Glòria Arrufat
(autora de les “birgueries” acrobàtiques de la rateta, gràcies al mecanisme
inventat per l´Alfred Casas) i el veterà Eugenio
Navarro, anima i motor de La Puntual. Tot dins d´un magnífic teatret de
fusta concebut pel mestre titellaire Alfred
Casas i amb una cuidada il.luminació de Quico Gutiérrez.
El guió és de la directora-actriu i dramaturga Raquel Loscos (Assajar és de
covards) i la música de la reconeguda cantant i compositora Mariona Sagarra. Destaquem també la
constructora dels titelles, Clara Algaba
i la dissenyadora del vestuari, Àgueda
Miguel. L´espectacle ha estat dirigit per en Néstor Navarro. És a dir que en aquesta ocasió s´han intercanviat
els papers i el fill ha dirigit al pare.
Una trilogia sobre contes
Aquest espectacle forma part de la segona part de la trilogia de contes de
la Companyia La Puntual, la primera
va ser En Patufet, amb el mateix
equip. Abans en Eugenio Navarro en solitari va portar a escena El cavall de Troia o La petita Elena.
Greta, la rateta que escombrava..l´escaleta, es podrà veure fins a finals de juliol i tornarà el mes de setembre.
El teatre més petit
La Puntual passa per ser el
teatre, amb programació continuada, més petit i l´unic dedicat integrament als
titelles de Barcelona. El seu escenari té 2,70 metres d´ample, amb tres de fondària
i quatre d´alçada. Va néixer l´any 2005, de la mà de l´Eugenio Navarro (Las
Palmas, 1953), històric co-fundador de la mítica companyia La Fanfarra formada
el 1976, que va voltar el món i va fundar el primer teatre de titelles, el
Teatre Malic (1984-2002).
Una artista polifacètica
Gloria Arrufat és una jove
actriu-rondallaire-contacontes i titellaire, que va començar la seva activitat
professional l´any 2000. El 2011 amb Paulette San Martín i l´Ivo G.Suñé, varen
formar la Zippit Company amb la que
han portat a
escena dos espectacles, Monstres
i Jai, el mariner. Actualment combina
la seva participació amb la companyia La Puntual, amb els “bolos” de Jai, el mariner i la cura, conjuntament
amb el seu company, del seu esplèndid “titella” humà, que encara no ha complert
l´any de vida i que és un dels més assidus espectadors a La Puntual.
www.zippitcompany.com i http://gloriarondalles.blogspot.com
text: [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / La rateta que escombrava l’escaleta
TÍTOL CRÍTiCA: una rateta molt moderna
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
9