• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La nit de la iguana
  • /
  • Bovor
CRÍTIQUES
Tnc 20 21 La Nit De La Iguana 1424x427
Núria Sàbat
PER: Núria Sàbat

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Bovor

Publicat el: 22 de març de 2021

CRÍTiCA: La nit de la iguana

Som a la costa mexicana, al Pacífic, enmig d’un paisatge tropical i exuberant que l’escenografia de Max Glaenzel recrea amb magnificència, al capdamunt del turó que acull el Costa Verde, un hotel que sobreviu en una natura prodigiosa regentat per la sensual i incandescent Maxine, una dona forta, alegre i animosa que s’arrapa a la vida amb la mateixa intensitat amb què la viu; una Nora Navas esplèndida que, un cop més dirigida per Carlota Subirós, exhala vitalitat, passió i autenticitat.

Al seu voltant, l’alegria i despreocupació dels joves mexicans que treballen a l’hotel fan de contrapunt als encesos discursos de Hitler que un grup d’alemanys segueix per la ràdio amb el rerefons de Londres en flames que ens situa històricament.

I és aquí on Lawrence Shannon, un capellà aficionat a l’alcohol i les adolescents expulsat de la comunitat després d’un sermó apoteòsic en què va definir déu com un “delinqüent senil”, retorna reconvertit en guia turístic amb el seu, ara sí, darrer grup de professores d’institut femení. Un home immers en una profunda crisi personal que es debat entre el ser i el voler mentre lluita amb el seu propi fantasma; un personatge ple de matisos i registres que un immens Joan Carreras sap fer aflorar des de la sensibilitat i una tècnica que ha anat afermant al llarg d’una trajectòria que ha estat sempre ascendent. Ell i Màrcia Cisteró –una actriu potent i completíssima que, afortunadament, cada cop més directors i directores saben fer brillar– protagonitzen alguns dels millors moments d’aquesta obra que Tennessee Williams va escriure el 1960 sobre la base d’un conte que havia escrit el 1949 arran d’un viatge turístic per Mèxic. La seva Hanna Jelkes deixa petjada no només en el cor de Shannon sinó també en el d’un espectador que progressivament va descobrint les diverses capes que conformen la complexa personalitat d’aquesta enigmàtica aquarel·lista que recorre el món amb el seu avi poeta. Lluís Soler, un altre dels nostres millors actors, és Nonno, el poeta gairebé centenari que es resisteix a plegar els versos i la vida fins que no compongui el seu darrer poema.

Tots ells són personatges desarrelats, fracassats o rebutjats per una societat en què no acaben d’encaixar, però que, malgrat tenir-ho tot en contra, es neguen a abandonar i prefereixen abraçar l’esperança, l’humor i les ganes de viure que els faran més resilients per afrontar el món incert i convuls del moment.

La proposta de Carlota Subirós –agombolada per l’espai sonor de Damien Bazin, la veu de la mezzosoprano Claudia Schneider, la il·luminació de Mingo Albir i el vestuari de Marta Rafa– aconsegueix crear el clima xafogós i inquietant en què es mouen els personatges i crear alhora ponts amb dolorosos punts semblants a la realitat actual.

CRÍTIQUES RELACIONADES / La nit de la iguana

TÍTOL CRÍTiCA: La febre dels tròpics genera tempestes emocionals

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un bon trago de “rom coco”

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La noche de Joan Carreras

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Agència de viatges Glaenzel!

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El mar no emmiralla

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat