• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • I només jo vaig escapar-ne
  • /
  • LES QUATRE AMAZONES DE L’APOCALIPSI
CRÍTIQUES
I Nomnes Jo Vaigh Escapar Ne Recomana2
I Noes Jo Vaig Escapar Ne Recomana1
Francesc Massip
PER: Francesc Massip

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

LES QUATRE AMAZONES DE L’APOCALIPSI

Publicat el: 4 de juny de 2021

CRÍTiCA: I només jo vaig escapar-ne

Quatre dones venerables prenen el te al jardí de casa mentre descabdellen una conversa quotidiana que s’enfila i bifurca en diversos brancs per mostrar-nos llambregades de les peripècies de cadascuna. Boquegen en un aire aviciat per la imminència de la fi del món, en una xurriacada apocalíptica. Malgrat la suspensió de la temporalitat -evocadora del “temps retornat” del món beckettià-, la seva íntima correspondència amb la crisi epidemiològica actual resulta un “xoc de reconeixement” que ens imbueix, lluny de la desesperació paralitzant de la catàstrofe total, a reorientar-nos a partir del relat.

La distopia apocalíptica de Churchill fa emergir el clamor tel·lúric d’allò impensable i articula la remor estrident d’una “ràbia terrible”, mentre, com escriu ma neboda Alba Knijff amb qui comparteixo a quatre mans el comentari, esquerda la gramàtica del tecnopatriarcat modern a fi d’albirar horitzons alternatius per a un món que està morint i renaixent al mateix temps.

 Caryl Churchill recús el macro-relat del defalliment universal amb les angoixes i fòbies que traspuen l’experiència torturada de les quatres ancianes. Les encarnen amb una veritat colpidora, un quartet de referència del teatre català contemporani: Imma Colomer, que enfila els monòlegs més narratius que esdevenen portantveus de l’autora, Vicky Peña, l’amfitriona que tot ho descabdella en positiu, Muntsa Alcañiz, atrapada en la por a sortir de casa, en una trencallosa agorafòbia, Lurdes Barba, que no pot amagar el crim en defensa pròpia contra un marit abusador. Són actrius d’un aclaparador poder de convicció, malgrat l’esfumat entretallament de la conversa. Una direcció delicada i fèrria condueix l’espectacle amb vivacitat i urc, en el marc d’una escenografia de Pep Duran que evoca un tapís mironià, alhora mur vegetal i tricot femení, amb un tall que en remet al desballestament de l’ecosistema i l’implacable contagi del virus incessant. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / I només jo vaig escapar-ne

TÍTOL CRÍTiCA: Elles quatre s’entenen i ballen soles

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El gat que anuncia les trompetes de l’apocalipsi

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’apocalipsi, segons Churchill

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tràgic món absurd el de la distopia

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat