SiNOPSi
L’hermafrodita a cavall és una amant capaç de reclutar cossos fins ara impensables i, per tant, impossibles de desitjar. Una amant capaç de reunir una horda d’anatomies intersexuals amb una missió: revolucionar la idea mateixa d’ordre social i transformar-lo. Amb eines del teatre documental, la performance, el reality i el freak show, l’espectacle rastreja l’evolució del mite de l’hermafrodita, des de la llegenda arcaica fins a les persones que l’encarnen en l’actualitat, i explica com canvia la història quan ens fem les narradores de la nostra pròpia diferència.
ARTICLE
«Amb el rostre esclafat al vidre» | Por info_recomana
Els netejadors d’aparadors saben que la canalla els encanta comprovar la fredor del vidre recolzant-hi els palmells de les mans i també esclafant el rostre contra el vidre per veure amb la millor nitidesa possible. Sovint, a les arts en viu, es reclama aquell cor d’infant que batega des de fa dècades en un cos d’adult: Veure teatre és meravellar-se. El Festival Internacional de Teatre de Tarragona (FITT) proposa fins a 18 espectacles, del 3 al 6 de setembre. L’equip de la Sala Trono ja ha posat la venda d’abonaments i entrades a través del web (www.fitt.cat ) i també disposaran de taquilla presencial al Mercat Central de Tarragona, els dijous 31 de juliol, i els 7 i 21 d’agost, de 10 a 14 h. Què coneixen els crítics i prescriptors de Recomana de la graella internacional del FITT? Encara no s’ha estrenat Jovent (molts dels que no ho vegin a Tarragona ja deuen tenir plaça reservada pels passis de Fira Tàrrega) perquè el Projecte Mambo va meravellar amb Iaia. Alba Cuenca celebrava la labor d’investigació del grup a aqeuell muntatge que resulta “un espectacle divertit, crític i molt tendre que interpel·la a joves i grans. “ Hermafrodites a cavall... és una obra reveladora com explica Iolanda G Madriaga al seu text: “Sobre les persones intersexuals plana un gran silenci que la companyia Que no salga de aquí ha decidit trencar“). És un espai proper al que descriu el coreògraf Roberto G Alonso a Loneliness, segons explica Ferran Baile al seu comentari (“El rebuig, la marginació, ja no diguem la sistemàtica agressió per part dels altres és una terrible experiència que acaba causant traumes i ferides emocionals irreversibles en els que ho pateixen. “) MAY Zircus Thauma és un cant a la sorpresa, comenta Martí Figueras (“És un esclat d’imaginació desbordant, un festival pop sensorial que tant pot captivar a grans com petits"). Operetta és una altra mirada informal per a tots els públics, ara a partir de les àries d’òpera. El Cor de Banyoles va estrenar aquest títol el 2011 que l’ha dut a molts punts del món. No és casualitat Maite Guisado ho resumeix: “és un espectacle fantàstic, divertit, ben fet"). Molt més intimista és La melancolía del turista, de Jomi Oligor i Shaday Larios: una invitació a recloure’s en un conte xiuxiuejat que relata instants de vida, que si no fossin reals, tampoc importaria. Per a Ana Prieto aquest espectacle li fa pensar que “hi ha un tipus de malenconia que constitueix un hàbit o un temperament i determina una mirada sobre el món.” Per contra. 14.4 és un retrat cru del protagonista que va aconseguir travessar l’Estret, quan era menor d’edat i que va tenir la sort de rebre l'escalf d’una entitat acollidora. Manuel Pérez sentencia: “Impossible no empatitzar-hi.” 14.4 Al costat de concerts gratuïts festius, i d’actuacions en escenaris que vigilen la curta distància entre artista i espectadors a Casa Canals, el Teatre Magatzem i l’Antiga Sala Trono (el gran format es reserva pel Teatre Tarragona) també hi ha actuacions que l’espectador tria dia, hora i ombra. Es tracta dels story walkers, unes peces que es van començar a prodigar durant la pandèmia, per escapar-se de les limitacions d'aforament a les sales. De fet, el primer títol Que se la mengin els coloms insistia sobre aquesta dolorosa circumstància. Comenta Jordi Bordes que “la proposta d’àudio i paisatge que signa Glòria Granell Barberà juga a la ficció trepitjant i admirant la realitat“. El FITT es desplega més enllà de Tarragona. Per una banda, perquè programa a municipis com Riudoms i Vila-seca, després de l’entrada de La Canonja l’any anterior. Per facilitar l’accés al festival i apropar la cultura a tothom, s’activarà el servei especial BusFITT, que connectarà el festival amb les localitats de Valls, el Morell, el Catllar, la Riera de Gaià i la Nou de Gaià. Un cop acabades les funcions, el bus retornarà els assistents a les seves localitats. Des de fora l’autobús es podrà veure com els espectadors que tornen eufòrics i satisfets d’un jorn teatral a casa, fan broma modificant el perfil del rostre, tot esclafant el rostre al vidre.