• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Fedra. Sergi Belbel
  • /
  • El pes del classicisme
CRÍTIQUES
imagen
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

El pes del classicisme

Publicat el: 31 de gener de 2015

CRÍTiCA: Fedra. Sergi Belbel

Sergi Belbel ha
pres el repte de posar en peu la
Fedra
de Racine (1677), mantenint el vers -bona traducció i adaptació del mateix
Belbel- però modernitzant la seva posada en escena. Un esforç gegantí perquè
despullar el teatre de Racine de les cotilles que el constrenyen per fer-lo
sobri i equilibrat en la desmesura dels sentiments que tracta, és nadar a
contracorrent. Apropar aquesta
Fedra al
gran públic d’avui mereix consideració i és cert que l’espectacle és clar, net
i entenedor; obra de qui coneix bé l’ofici. Conservar el vers alexandrí, si bé
contribueix a restar fidel a l’original, posa en perill la unitat de to en un
elenc poc avesat a aquesta forma i sense massa referents en la pròpia tradició.
La
Fedra de Racine és un torrent de
paraules que flueixen per la tortuosa llera de la moral: no tant per la relació
incestuosa (entre Fedra i Hipòlit no hi han llaços de sang), si no per la
diferència d’edat i la traïció a Teseu que suposa. Fedra és aquí presentada com
una víctima de Venus (el referent de Racine és Sèneca abans que l’Hipòlit  d’Eurípides), Emma Vilarasau la fa digna i
orgullosa com correspon a la seva estirp. Però qui sobresurt en aquest muntatge
és l’Enona de Mercè Sampietro que construeix una
“amiga-criada-confident” dotada d’una major profunditat que la resta
de personatges, en la que el vers flueix de forma natural. Roman aquí de
l’antiga tragèdia la unitat de temps i la d’espai, poèticament subratllades per
una colossal “lluna/sol” mostrada en totes les seves fases en un
espai de representació que depassa l’escenari (il·luminació de Kiko Planas i
escenografia de Max Glaenzel). El vestuari de Mercè Paloma contribueix en molt
a donar un toc més actual al muntatge que caldrà alleugerir dels crits i les
estridències de la funció de l’estrena.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Fedra. Sergi Belbel

TÍTOL CRÍTiCA: Un fresc impecable… però que no emociona

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Impactant de sol a sol, però es fa una mica lenta

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: ‘Fedra’ és, sobretot, llengua. El mite, a hores d’ara, queda molt lluny

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Belbel, l’eclipsi

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un drama mític tan espectacular que és veritablement tràgic

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una tragèdia universal servida amb uns referents massa caducs

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Retorn al passat

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat