CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Avui, quin sentit tenen les monarquies
Publicat el: 20 de gener de 2019
CRÍTiCA: Els reis de Shakespeare…
Els assessors de la
monarquia de Phillipe VI, es reuneixen d´urgència. El jove monarca ha de realitzar
un delicat discurs. A l´herència enverinada
del seu pare, que li ha deixat un país amb un govern minat per la corrupció, de
la que no s´escapa ni la mateixa monarquia, cal sumar-li la declaració d´insubmissió d´una de les comarques
del seu reialme.
Els assessors han
desenvolupat la seva tasca al llarg dels anys, inspirant-se en els discursos d´
èxit de figures polítiques de primera línea. En aquesta ocasió las discrepàncies
son múltiples i decideixen recorre als discursos
dels reis protagonistes de las obres de Shakespeare, amb el que la confusió
entre ells acaba sent major.
Una interessant idea
d´Albert Pijuán, autor de la dramatúrgia,
que la directora Daniela De Vecchi
ha posat en escèna de forma dinàmica i molt ben interpretada pels dúctils actors
y actrius de la compañía LAminimAL (Eloi
Benet, Esperança Crespi, Carles Cruces, Toni Figuera, Xantal Gabarró, Andrea
Marinel.lo y Joan Martínez), que
es desdoblen en molt diversos personatges.ral
Un espectacle, sens
dubte potent y amb un bon treball con un buen trabajo coral interpretatiu d´una
de les millors companyies dins l´àmbit del teatre independent a Catalunya. Amb tot i malgrat que les referències són
inequívocament claríssimes i l´acte participatiu de la tomacada al rei nu (encertada
vinculació amb El vestit nou de l´emperador), resulta sanament catàrtic, el
conjunt queda dens i confús y pesa un excés discursiu.
Una companyia reconeguda i premiada
LAminimAL va néixer a la Sala
Beckett l´any 2010, com grup d´investigació a l´entorn dels Sistemas Minimalistes
Repetitius. Set espectàcles contemplen la seva trajectòria des de llavors: La Grandesa d´èsser un entre tants, de
David Eudave (Sala Atrium); Dimecres,
d´Aina Tur (Sala Beckett); El suïcidi de l´elefant hipotecat, de Daniela
De Vecchi (Atic22, La Seca-Espai Brossa i Sala Barts); Animales nocturnos, de Juan
Mayorga (estrena a Sao Paulo-Brazil), amb coproducció amb la Società Autonoma
Laboratori del Mare, tots ells dins la
temporada 2013-14. A la següent temporada, 2014-15, La supervivència de les lluernes, de Daniel de Vecchi, creat en
residencia al programa Suport a la Creació de Fira Tàrrega i en coproducció amb
Festival Grec, Temporada Alta i Focus (Temporada Alta, Festival Grec i Teatre
Romea). El 2016, Apocalypse Uploaded: la
transmutació de les Abelles, d´Albert Pijuan, darrera part de la trilogia
iniciada amb el seu primer espectacle, es va poder veure al Frinje de Madrid i
a la Fira de Tàrrega. El seu darrer espectacle, Miratge 53-Llançar-se al buit, d´Albert Pijuan es va estrenar el
gener del 2017 al Festival Internacional de Santiago.
Han aconseguit
el Premi de públic i de crítica al Festival Internacional Noctívagos, per
l´espectacle La supervivència de les lluernes. També han obtingut el
premi Born de teatre de residencia artística.
Completant els
components d´aquesta amplia i ben coordinada companyia hem de citar en la part
creativa tècnica, a més de Daniela De Vecchi i Albert Pijuan, a Ignasi Bosch
(il.luminació i cap tècnic), Joan
Fortuny (escenògraf), Carolina Ortiz (sonidista), Sebastián Huber (investigador)
i Carles Murillo (disseny gràfic). A la part artística, a més dels set actors
citats, a Anna Berenguer, Xesco Pintó, Andrea Marinel.lo, Andrea Hernández i
Carla Rovira.
Més informació a
www.laminimalteatre.cat
CRÍTIQUES RELACIONADES / Els reis de Shakespeare…
TÍTOL CRÍTiCA: La nuesa del rei
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Entremaliats i juganers, completen un trencaclosques
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7