CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
La intenció oculta de Shakespeare recobra el seu valor i, de passada, enforteix la poètica i el lirisme que conté
Publicat el: 19 de novembre de 2014
CRÍTiCA: El somni d’una nit d’estiu. Dir. Joan Ollé
L’ús i abús que s’ha fet al llarg del temps d’aquesta obra de William Shakespeare és tan evident que, davant d’una nova proposta, un s’hi acosta amb una certa prevenció. De les tones d’estudis i comentaris que l’obra ha propiciat hi ha un retall de Jan Kott, estudiós polonès exiliat als EUA, especialista en Shakespeare, que ho resumeix quan diu: “Ja fa temps que el teatre s’ha limitat a convertir l’obra en una mena de conte dels Germans Grimm i possiblement aquesta sigui la raó per la qual la nitidesa i la brutalitat de les situacions i els diàlegs han quedat completament desdibuixats quan es representa.”
Em sembla que el director Joan Ollé s’hi ha acostat amb la mateixa prevenció que abans esmentava i que ha lluitat contra aquesta dinàmica que denunciava Jan Kott. ‘El somni d’una nit d’estiu’ és una de les obres de Shakespeare que més s’ha escapat del teatre convencional i ha arribat a diferentes estadis fins al punt que és gairebé una obra, prèviament espigolada, que forma part del repartiment de capçalera de l’àrea de teatre de molts centres educatius, tant d’escoles com d’instituts.
No cal dir que l’atractiu i la versatilitat de l’obra perquè sigui així rau en el gruix de la seva trama quan s’entra en l’espai màgic del bosc i ja no deixa aquesta juguesca que William Shakespeare es va inventar entre el somni dels personatges del món real amb les trapelleries malintencionades i poderoses dels habitants del més enllà, protagonitzades, a més, per un personatge fet a mida del gènere fantàstic com és el follet Puck.
¿Però què deu tenir ‘El somni d’una nit d’estiu’ que els espectadors que ja s’afaiten, com si fossin adolescents, hi continuen trobant un atractiu especial? ¿Deu ser per allò que el somni de joventut no mor mai?
Segurament que conscient d’això, Joan Ollé ha forçat el pistó de l’erotisme que, sota un embolcall ingenu i fantasiós, amaga l’obra. I és d’aquesta manera que la intenció oculta de Shakespeare recobra el seu valor i, de passada, enforteix la poètica i el lirisme que conté i que tan sovint ha quedat en un segon terme. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / El somni d’una nit d’estiu. Dir. Joan Ollé
TÍTOL CRÍTiCA: Discreta versió d’un clàssic per excel·lència
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Un sueño interesante
PER: Enid Negrete

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Els badalls de Shakespeare
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: Un despropòsit injust per la qualitat artística de la companyia
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
3