• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El carrer Franklin
  • /
  • FARSA, CARICATURA, DISTORSIÓ i DENUNCIA
CRÍTIQUES
imagen
Ferran Baile
PER: Ferran Baile

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

FARSA, CARICATURA, DISTORSIÓ i DENUNCIA

Publicat el: 17 de juliol de 2015

CRÍTiCA: El carrer Franklin

Farsa caricaturesca desbaratada i
distorsionada que barreja estils i juga de ple en el terreny de l´absurd,
 partint de situacions i personatges reals.  Un tros de carrer, tots
els mobles i estris d´un pis desnonat tirats sobre la vorera. En escèna i en solitari
un piano i el seu propietari, un transvestit, tractant de salvar el que es
pugui i de consolar-se recordant cuplets de temps passats.  De mica en
mica van apareixent els altres personatges de l´història : una veïna, l´unica
que encara no ha estat desnonada, de nacionalitat anglesa , neta de Margaret
Thatcher i hereva d´una part de les cendres de la dama de ferro, que porta
arreu i que seran part fonamental en el desenvolupament de l´espectacle; la
cunyada del transvestit protagonista, activista d´una ONG de la que és l´unica
integrant; el marit del transvestit, taxista cooperativista més per força que
per convicció i un estrafolari i grotesc  director del Banc d´Espanya,
recent acomiadat, incapaç de concedir cap préstec  ja que per perdre ha
perdut fins el seu propi crèdit.….

La reconeguda i multipremiada dramaturgaLluisa Cunilléconstrueix una peça inclassificable,
que beu del seu particular univers creatiu i que se´ns mostra en forma de
comèdia farsesca i barrejant estils (del teatre de l´absurd al musical i de la
denuncia social i el vodevil a la comèdia negra amb cadàver inclòs). Si bé toca
un tema de plena actualitat, el drama dels desnonaments, val a dir que és un
text que ja estava escrit fa uns anys, és a dir que lluny de l´oportunisme,
Cunillé va ser clarivident avançant-se a uns fets que s´han generalitzat.

Lina Lambertestà senzillament genial en la seva
interpretació de flegmàtica anglesa, amb perruques impossibles i una semblança
extraordinària amb la Thatcher. Oriol
Genís
broda amb un gran
treball interpretatiu el ridícul personatge del banquer amb brillant ària
operística final cantada des de l´interior d´un refrigerador. EnXavier Albertí gaudeix i ens fa gaudir d´aquest
transvestit positiu davant de la desgracia i que somia en donar classes de
piano i expressar-se musicalment i no amb paraules i recordar velles melodies.
Un personatge que és en part deutor de la seva popular creació, la excèntrica
directora d´orquestra Wanda Pitrowska.Montse
Esteve
iXavier Pujolràscomplementen acertadament el
repartiment donant vida a la solitària activista i a l´indolent taxista.

Destacar la bona direcció de Josep
María Miró
(El principio de
Arquimedes, Fum, Estripa la terra.
.). Menció a l´escenografia d´Enric
Planas
, al vestuari d´Albert Pascual, al treball de caracterització
deLucho Sorianoi al de moviment del coreògrafRoberto G. Alonso.

Atenció també a La Moreneta, el vermut de Reus i les olives
d´Alcoi i a l´explosiu coctel d´Aigua del Carme-Soberano-Ponche Caballero i
Licor 43, que produeixen moments hilarants al llarg de la historia, si bé no
tant expeditius com les cendres de la Dama de Ferro.

Magnífic, molt cuidat, documentat i il.lustratiu el programa de mà (d´aquells de guardar). 

Sí, cal dir finalment que no és
un espectacle per a tots els gustos. Cal saber de l´obra anterior de Lluisa
Cunillé i ser amant del humor del disbarat i del joc de l´absurd.

La Sala Petita del TNC amb una entrada que sobrepassava els ¾, va
seguir la representació amb gaudi i va aplaudir repetidament  als actors
al final (duració 70 minuts) .

text : [email protected]

CRÍTIQUES RELACIONADES / El carrer Franklin

TÍTOL CRÍTiCA: No hay desahucio que pare a una magistral Lina Lambert

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El rostre més pocasolta de Lluïsa Cunillé

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Fer el vermut al carrer

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sí a l’absurd en el retorn de la reina de la Nit…

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat