• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Diumenge
  • /
  • Desvagats i endiumenjats
CRÍTIQUES
imagen
Núria Sàbat
PER: Núria Sàbat

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Desvagats i endiumenjats

Publicat el: 15 de maig de 2017

CRÍTiCA: Diumenge

Diumenge a casa d’una parella benestant de la
Barcelona dels anys seixanta. D’una Barcelona en blanc i negre que contrasta
amb el París de colors rutilants i temptadors en què s’emmirallen.

El marit, Ramon, seu en una butaca amb un
llibre entre les mans, fidel a la monotonia del diumenge a la tarda. La tele
projecta la visita que el Generalísimo feia a la Ciutat Comtal i Ròmula,
l’esposa, irromp festivament amb les agulles de fer mitja mentre cantusseja un
dels hits de Raphael.

Parlen de tot i de res, deliciosament
desvagats, mentre esperen l’habitual trobada amb l’Enric, un amic íntim del
matrimoni, avesat a llançar floretes a la dama i elogis al marit, amb qui
semblen configurar un triangle perfectament compenetrat.

La feina, les pastilles, les obres que han de
fer a la torre de la Costa Brava, les últimes xafarderies… més pastilles i,
de tant en tant, sortides de to i comentaris que, a hores d’ara, ens semblen
poca-soltes i masclistes. La conversa sembla tan natural com surrealista, com
també aquest anar i venir que trenca convencions i ens fa partícips del que
succeeix en la ficció. 

Cal recordar, però, que som davant una peça de Joan
Brossa. Escrit en plena època franquista (1964), Diumenge no vol explicar-nos cap història lineal ni cap trajectòria
vital ni construir una obra de teatre formal, sinó mostrar pinzellades,
fragments de la manera de ser i de viure de molts petitburgesos de l’època, i
fer-ho seguint els principis brossians. Tot un repte, doncs, per a qui vulgui
portar-la a l’escenari. Desafiament que Hermann Bonnín –director del muntatge–
afronta i supera amb escreix gràcies a l’autoritat que li dona ser un gran
coneixedor del poeta i a la seva saviesa escènica, que queda demostrada amb la
proposta que es pot veure a casa seva, a La Seca.

Tampoc no és gens fàcil per als intèrprets,
que s’han d’enfrontar a personatges i situacions dramatúrgicament poc definits.
Un nou desafiament superat, perquè tots tres saben treure’n el màxim profit. Àlex Casanovas vesteix el seu Ramon amb una
sucosa barreja d’indolència i paternalisme condescendent; Abel Folk ens
enlluerna amb un Enric que irradia encant i seducció, i Àngels Bassas –qui, de
passada, ens mostra la seva bona traça amb la
chanson– esdevé una Ròmula senzillament magnífica, mescla de nena
mimada i dona del seu temps.

Gràcies al bon fer i a la bona entesa d’aquest
brillant tercet –que també busca i troba la complicitat del públic– i les
encertades “llicències” preses des de la direcció, Diumenge esdevé una proposta gratificant esquitxada de màgia i
fantasia. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Diumenge

TÍTOL CRÍTiCA: Un diumenge com un tortell de nata

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Repartiment de luxe per ‘Diumenge’

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Construir amb restes de naufragi, donar intenció al teatre de l’absurd

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Revisitar Brossa amb simpatia i complicitat

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat