CRÍTIQUES

VALORACIÓ
4
Excés de testosterona
Publicat el: 18 de febrer de 2015
CRÍTiCA: Cloaca
Des que es va estrenar el 2002, aquest text de l’holandesa Maria Goos ha tingut ressò internacional. A Barcelona ja s’havia representat la versió en castellà dirigida per Josep Maria Mestres i titulada Baraka. Un muntatge, doncs, de teatre prou comercial que ara torna en català al Versus.
L’adaptació que hem vist de Roger Pera desconeixem fins a quin punt es manté fidel al text, una matèria prima on ressona Art de Yasmina Reza, però aquí amb menys enginy. El pes de la trama se centra en el retrobament de quatre amics de joventut que ja en tenen tots més de 40. Per circumstàncies diverses, van arribant a l’apartament d’un d’ells.
La direcció d’Òscar Molina opta per la testosterona a flor de pell durant tota l’obra. Això vindria a traduir-se en un to elevat en cada intervenció, que acaba per atordir l’espectador. Els diàlegs s’allarguen a força de pauses; algunes escenes més o menys coreogràfiques per ressaltar elements plàstics resulten innecessàries; i alguna intervenció musical prescindible.
Tot sumat, i amb una esporgada al text, es podria retallar tranquil·lament més de mitja hora d’espectacle i el públic ho agrairia molt, perquè els personatges no evolucionen gaire i el desenllaç de la història es fa esperar massa.
Només la interpretació de Miquel Sitjar ens va enganxar i mantenir al seient durant tota l’obra. El seu Tom, farcit de matisos, eleva a aquest advocat descarrilat a gran personatge lúcid, en perfecte equilibri entre la comèdia i el drama.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Cloaca
TÍTOL CRÍTiCA: Extenuant viatge en un tren que dóna voltes com un hámster
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: La versió surt de mare i s’excedeix per tots els costats
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
5